Psykologi ved UiS er landets åttende mest søkte studium

Det nye psykologistudiet ved UiS føyk rett inn på topp ti-lista over mest søkte studier i landet per studieplass.

Dem studenter snakker sammen i en gruppe.
Nær 19 søkere kjemper om én studieplass på det nye psykologistudiet ved UiS. (Illustrasjonsfoto: Shutterstock)

Søkertallene fra Samordna opptak viser at psykologistudiet tar en åttende plass i primærsøkere per studieplass i listen over alle landets studier.

Totalt har 689 primærsøkere søkt på de 37 studieplassene som UiS tilbyr. Det betyr at nær 19 søkere kjemper om én studieplass.

Psykologi er dermed også den mest søkte utdanningen per studieplass ved UiS.

Knallfornøyd, men ikke overrasket

Turid Borgen, fungerende dekan på Det samfunnsvitenskapelige fakultet, er veldig godt fornøyd med søkertallene på det nye bachelorstudiet i psykologi. Hun er imidlertid ikke overrasket.

– Interessen for studiet har vært stor på forhånd, og det er fantastisk at så mange ønsker å studere vårt program. Studiet svarer helt klart på et økende behov i samfunnet.  Vi vet at psykologikompetanse er etterspurt på mange arenaer både i offentlig og privat sektor, sier Borgen.

Hun trekker fram forebyggende og helsefremmende arbeid i skole og barnehager, i bedrifter, NAV og sosiale tjenester for å nevne noen av yrkesmulighetene studiet gir. I alle disse yrkene er psykologikompetanse viktig.

Styrker satsing på velferd og helse

Studiet betyr en styrking av SV-fakultetets velferdsprofil og av universitetets brede satsing på velferd og helse. Et meget dyktig fagmiljø gleder seg til å ta imot studenter i august.

– Der det er folk, er det psykologi, sier Jone Bjørnestad, som er leder for den nye bacheloren. Han og kollegene er både glade og stolte over å kunne tilby bachelor i psykologi ved UiS.

Psykologistudiet har en anvendt profil med fordypning i arbeids- og organisasjonspsykologi, pedagogisk psykologi og helsepsykologi. Dette er ikke et embetsstudium. Men kandidatene vil kunne avlaste psykologene og bidra til å fylle det behovet samfunnet har.

Spennende utvekslingsmuligheter

Studiet gir utvekslingsmuligheter til spennende universiteter både i Norden, Europa, USA og Australia. Det er også muligheter for å tilpasse utvekslingssemesteret til temaer innen psykologi som er av spesiell interesse, som gjør bacheloren særlig attraktiv.

Tekst: Benedicte Pentz

(Først publisert 24.04.2020)