Andrew Robert Johnson, UiS School of Business and Law
Andrew Robert Johnson, PhD ved Handelshøgskolen UiS
Neighbourhood Effects and Innovation – What Do Street Networks Tell Us?
7. mars kl. 12.00–13.00 EOJ 276/277 eller delta på Teams
![Portait of a young man with a striped shirt](/sites/default/files/styles/large/public/2024-02/HH_portretter04_17.jpg?itok=B7ICN45p)
Sammendrag:
Det er et veletablert faktum at bedrifter og arbeidstakere, alt annet likt, er mer produktive i mer folkerike regioner. Imidlertid overser dette brede perspektivet de granulære prosessene som finner sted på mindre romlige skalaer innen byer og regioner. Faktisk er det nabolaget – ikke den bredt definerte 'byen' eller 'regionen' – hvor individer og firmaer meningsfullt engasjerer seg med sitt geografiske og sosiale miljø. For å adressere dette gapet utforsker jeg hvordan geografiske nabolag på små romlige skalaer kan øke produktivitet og innovasjon innenfor bedrifter i Norge. Ved å representere nabolaget som en samling av gatenettverk, vurderer jeg deres posisjon innenfor den større byen og regionen, deres sammensetning og deres struktur. Denne presentasjonen gir en oversikt over motivasjonen, målingen og effektene av små geografiske nabolag på tvers av en rekke indikatorer ved bruk av geolokaliserte register- og ledighetsdata for Norge, slått sammen med Open Street Map-data. Jeg gjør fremskritt på eksisterende estimater og identifisering av agglomereringseksternaliteter, spesielt ved bruk av topologiske snarere enn euklidiske beskrivelser av geografisk rom.
Sammendraget er oversatt ved hjelp av en KI-tjeneste fra OpenAi.
You might also be interested in:
Handelshøgskolen UiS fagseminar: Moralbalansering
Ons. 04.09.2024
12:15-13:15