Finn innhold
Filtrer etter kategori
Forskning
Vis 10 treff
Nyhet
Ho er overlege ved Stavanger universitetssjukehus (SUS), han har bakgrunn som forskar i informatikk. No har dei gått saman for å utvikle eit verktøy som kan hjelpe legar med å ta betre og raskare avgjerder ved mistanke om hjerneslag.
No kjem lova om kunstig intelligens, den såkalla KI-forordninga. Kva betyr det for deg og meg?
Nyhet
Stavanger-regionen skal være et kraftsenter for forskning og innovasjon på kunstig intelligens. Den nye lederen av Stavanger AI-lab, Alvaro Fernandez-Quilez, inviterer studenter og næringsliv til samarbeid på Universitetet i Stavanger.
Nyhet
Mange barn og unge bruker digitale læremidler daglig, men rapporter viser at mange av disse har minimal eller negativ læringsverdi. Nå skal en ny løsning gjøre det mulig å skape digitale læremidler som faktisk fremmer barn og unges læring og utvikling.
Nær 100 elever fra Gand og Vågen videregående skoler fikk lære mer om blant annet sorgroboter og bruk av kunstig intelligens i helse.
En god kommunikasjon mellom barnehage og skole er viktig for at barn som skal begynne på skolen får en god start. – Skolen bør også se mer til barnehagen og hvordan de jobber, mener forskere.
Barns selvregulering i barnehagen henger sammen med akademiske ferdigheter senere i skoleløpet. – De voksne hjemme, i barnehagen og på skolen har ansvar for å støtte barn i deres utvikling, sier forsker.
Selv om personlige bøker er stort i mange land, er konseptet nytt her til lands. Men kan det bidra til å støtte barns lesing, og hva mener forskere er god bruk av personlige bøker?
Forskningsaktivitetene våre omfatter både grunnleggende og anvendt forskning, med maskinlæring, dyplæring og robotteknologi som de viktigste verktøyene.
Et nettverk for forskning, innovasjon og utdanning innen kunstig intelligens ved Universitetet i Stavanger (UiS).