Finn innhold
Filtrer etter kategori
Forskning
Vis 10 treff
Nyhet
Cathrine Nyhus Hagum disputerer 30. mai for graden philosophae doctor ved UiS. Nyhus Hagum vil forsvare avhandlingen: “The transition into Norwegian sports High Schools: Measures to optimise student athlete management and development”.
Ville du klart å skille kvaliteten av spillet i en fotballkamp på elitenivå om du ikke visste om spillerne var kvinner eller menn? Det er slett ikke sikkert.
Kan man trene seg smart? To nye forskningsnotater fra Kunnskapssenter for utdanning (KSU) ser nærmere på forholdet mellom fysisk aktivitet og læring og om fysisk aktiv undervisning fører til større læringsutbytte.
Barna skal gjennom mye teori i mange fag. Derfor blir ikke fysisk aktivitet prioritert i skolen, viser ny forskning.
Lærarane har ofte bakgrunn frå idrett, der det er greitt å gje dei beste utøvarane mest merksemd, ifølgje forskar.
Både lærarar og elevar rapporterer om betre fysisk og psykisk helse, ifølge forsking.
De ulike fasene i menssyklusen har mye å si for kvinners løpsprestasjon. Resultatene fra studien viser at det er signifikante forskjeller mellom folikkelfasen og eggløsningsfasen når det kommer til hvor fort kvinnene løper, og at folikkelfasen først og fremst er perioden da best resultater oppvises
Skoleungdom som får røre seg mer, lærer bedre. Mer fysisk aktivitet betyr bedre læringsmiljø; det slår til og med ut på nasjonale prøver. Bare noen minutter ekstra med skikkelig aktivitet hver dag, er nok
Fysisk aktivitet i teorifag kan øke læringen. Nå viser ny forskning at det også gir flere venner.
De flinke elevene får mest støtte av kroppsøvingslæreren, viser doktorgradsarbeidet til Aron Gauti Laxdal.