Kunst, kultur og kreativitet (ABL201)
Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet (KKK) bygger på fagene forming, musikk og drama.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
ABL201
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Gjennom estetisk opplevelse, erfaring, refleksjon og teoretisk tilknytning inspireres og kvalifiseres studenten til skapende arbeid med barn i møte med kunst- og kulturuttrykk. Sammenhengen mellom teori og praksis er sentral for kunnskapsområdets innhold.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike syn på estetikk og kreativitet
- har kunnskap om ledelse og didaktikk i estetisk arbeid
- har kunnskap om hvordan motivasjon og identitet kan knyttes til estetiske fag
- har kunnskap om barns musikalske og dramatiske utvikling
- har kunnskap om barns meningsskaping i arbeid med ulike formingsmedier
- har kunnskap om barns kultur, barnekultur, kulturarv i flerkulturelle perspektiver, samiske kulturer, og hvordan kulturmangfold påvirker barns ulike uttrykksformer
- har kunnskap om kunst- og kulturfagene i et bærekraftig perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og dokumentere skapende prosesser med og for barn
- kan legge til rette for estetiske opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek
- kan anvende ulike kunstfaglige medier og teknikker, analoge og digitale, som er relevante i samspill med barn
Generell kompetanse
Studenten
- kan samhandle med barn som kompetente deltakere i skapende prosesser, og gi rom for deres medvirkning på barnehagens kunst- og kulturarenaer
- kan legge til rette for differensiert formidling av de praktisk-estetiske fagene
- kan ta ansvar for barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforskning og uttrykk
- kan være bevisst kjønnsnøytrale perspektiv ved tilrettelegging for skapende prosesser
- kan åpne opp for flerkulturelle perspektiv innenfor de praktisk- estetiske fagene
- kan forstå betydningen av utviklingsarbeid og forskning som forutsetning for å styrke det kunst- og kulturfaglige arbeidet i barnehagen
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Spesifisering av arbeidskrav:
Praktisk-estetisk arbeid i musikk med skriftlig innlevering 1000 ord (+/-10%)
Praktisk-estetisk arbeid i forming med skriftlig innlevering 1000 ord (+/-10%)
Praktisk-estetisk arbeid i drama med skriftlig innlevering 1000 ord (+/-10%)
Alle obligatoriske krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Studenter som får én eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgavene i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Hege HervikPraksiskoordinator:
Tone Lønseth DavidsenFaglærer:
Kjersti Lønning VeldeFaglærer:
Kjersti Lønning VeldeFaglærer:
Kjersti Lønning VeldeFaglærer:
Kjersti Lønning VeldeFaglærer:
Kjersti Lønning VeldeFaglærer:
Kjersti Lønning VeldeFaglærer:
Kjersti Lønning VeldeFaglærer:
Kjersti Lønning VeldeFaglærer:
Kjersti Lønning VeldeFaglærer:
Kjersti Lønning VeldeStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
Undervisningen organiseres som forelesninger/nettforelesninger, praktisk-estetisk undervisning, gruppearbeid, selvstendig arbeid, veiledning, seminar, studentpresentasjoner og nettstøttet undervisning.
Observasjon, analyse, refleksjon og dokumentasjon knyttet til barns estetiske væremåter i barnehage vektlegges. Nettbaserte arbeidsmetoder benyttes i arbeidsoppgaver og undervisningsopplegg.
Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se kapittel om Praksis.