Praksis 4. trinn 10 dager (ABLPR5)
Praksis fjerde studieår skal fortrinnsvis gjennomføres i egen barnehage under forutsetning av at studenten får variert praksis i sammenheng med bacheloroppgaven. Mentor i studentens barnehage har ansvar for studentens gjennomføring av praksis. Hvis det ikke er ønskelig å gjennomføre praksis på egen arbeidsplass vil studenten bli plassert i en av våre praksisbarnehager. Studentens arbeid i praksis skal da vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet bacheloroppgaven.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
ABLPR5
Versjon
1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Gjennom praksis skal studenten tilegne seg grunnleggende kunnskap om sentrale forskningsmetoder og forskningsetikk som har relevans for studier av profesjonelle virksomheter. Studenten skal kunne planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med vitenskapelige, metodiske og etiske krav. Studenten skal også bruke ny kunnskap til å utvikle seg selv som kunnskapsutvikler, sin profesjon og barnehagen som organisasjon.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført praksis skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:
Kunnskap
Studenten har
- innsikt i sentrale vitenskapsteoretiske perspektiver i utdanningsforskningen
- grunnleggende kunnskap om sentrale forskningsmetoder og forskningsetikk som har relevans for studier av profesjonelle virksomheter
- kunnskap om prosesser knyttet til innsamling og analyse av datamateriale
- inngående kunnskap om og innsikt i bacheloroppgavens tema
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke sin profesjonelle utdannelse til å kritisk reflektere og vurdere sin yrkesutøvelse i barnehage
- har tilegnet seg ferdigheter i akademisk skriving og kritisk kildebruk
- kan drøfte og analysere en barnehagefaglig problemstilling
- kan planlegge, gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med vitenskapelige, metodiske og etiske krav
Generell kompetanse
Studenten kan
- bruke ny kunnskap til å utvikle seg selv som kunnskapsutvikler, sin profesjon og barnehagen som organisasjon
- ta et ansvar for å anvende metodisk kunnskap og på et forskningsmessig grunnlag og kunne analysere datamateriale fra intervjuer og observasjoner
- ta didaktiske vurderinger av egen undervisning
Forkunnskapskrav
Bestått praksis fra forrige studieår.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praksis | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Fagperson(er)
Praksiskoordinator:
Tone Lønseth DavidsenEmneansvarlig:
Vigdis EidsvågStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
Praksis i barnehagen.