Yrkesrollen, kompleksitet og samhandling (BBA304)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
BBA304
Versjon
1
Vekting (stp)
20
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet har som formål å løfte frem komplekse problemstillinger som har betydning for arbeidet barnevernspedagoger vil møte. Emnet tar for seg samhandling med utsatte barn og familier og samarbeidspartnere. Sentrale tema vil omhandle ulike problemområder i arbeid med utsatte barn og familier, utfordringer og dilemmaer i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid og ledelse. Emnet vil og løfte frem ulike egenskaper i yrkesrollen. Emnet vil ta i bruk forskning-, praksis- og erfaringskunnskap som virkemidler for å gi studentene kritisk, analytisk og refleksiv kunnskap om relasjonelt arbeid med utsatte barn og unge og familier med sammensatte utfordringer.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av
Kunnskap
-
Har bred kunnskap om hvordan komplekse problemområder som omsorgssvikt, vold og overgrep, rus og psykisk helse påvirker barns oppvekst og utvikling.
-
Har bred kunnskap om tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid i komplekse problemstillinger.
-
Har kunnskap om kommunikasjon, konflikthåndtering og maktforhold i samarbeid med barn, unge og familier som lever med komplekse utfordringer.
-
Har faglig kunnskap om kulturelt mangfold og vise flerkulturell forståelse og kultursensitivitet i tjenesteutøvelsen.
-
Har kunnskap om arbeidsmiljø, risiko og beskyttelsesfaktorer i yrkesrollen.
-
Har kunnskap om yrkesetikk og etiske dilemmaer og problemstillinger i barnevernfeltet
Ferdigheter
-
Kan reflektere over egen rolle som profesjonell yrkesutøver og maktforholdet i møte med barn og unge og deres familier og i samarbeid med andre profesjoner.
-
Kan kartlegge og analysere hvilke metoder og tiltak som egner seg i arbeid med komplekse problemstillinger hos barn, unge eller familier.
-
Kan anvende kunnskap om ulike faglige tilnærminger for å skape best mulige tiltak for utsatte barn og unge.
-
Kan anvende faglig kunnskap til å kommunisere og samarbeide med barn, unge og foresatte og kan samtale med barn om vold, omsorgssvikt og overgrep.
-
Kan anvende erfaringer fra praksis kombinert med emnets faglige kunnskap til å reflektere kritisk over egen og tjenesteutøvende praksis.
-
Kan utrede og analysere erfaringer med barnevernfaglig arbeid selvstendig og i samarbeid med andre.
-
Kan metoder for forebygging av utbrenthet og omsorgstretthet i organisasjoner.
-
Kan anvende faglig kunnskap og kompetanse til å initiere og lede tverrfaglig samarbeid.
Generell kompetanse
-
Kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer til å møte barn, unge og familier i en utsatt livssituasjon med forståelse, empati og anerkjennelse
-
Har innsikt i og kan håndtere etiske og emosjonelle problemstillinger innen fagområdet og egen tjenesteutøvelse
-
Kan reflektere, dokumentere og formidle eget arbeid og samarbeid skriftlig og muntlig, og sammen med andre.
-
Har innsikt i egen forforståelse, holdninger og verdier og betydningen av relasjonskompetanse i forhold til arbeid med barn, unge og familier som har erfaring med traumer, også med hensyn til mangfold
-
Kan bruke ulike kilder til kunnskap for å analysere, vurdere og tilrettelegge barneverfaglig arbeid med barn og unge som har vært utsatt for traume.
-
Kan dokumentere og formidle faglige vurderinger i arbeide med komplekse tema både muntlig og skriftlig.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Alle obligatoriske aktiviteter (4) må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter, vil bli trukket fra eksamen.
Individuelt arbeidskrav: Ordramme for besvarelse er 1500 ord (ekskludert litteraturliste og forside). Oppgaven utarbeides av emneansvarlig. Dersom studenten ikke får godkjent i første runde, gis det 5 virkedager til revidering og ny innsending.
Gruppepresentasjon: Muntlig gruppepresentasjon (25 min) og 5 minutter med tilbakemelding til gruppen fra faglærer. Tema for presentasjonen skal være relatert til temaer gjennomgått i emnet. Det er krav om at alle gruppemedlemmene deltar aktivt i forarbeid og under presentasjonen.
Nærværskrav seminarer: Forberedelse til, tilstedeværelse og deltakelse i seminarer. Studenter som har nærvær under 75% på seminarene, mister rett til å gå opp til eksamen, uansett grunn.
Nærværskrav forelesninger: Obligatorisk tilstedeværelse på nærmere angitte forelesninger. Disse vil bli nærmere kunngjort i undervisningsplanen og på Canvas ved emnestart. Studenter som har nærvær under 75%, mister retten til å gå opp til eksamen, uansett grunn.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Anne Ingeborg Apeland SvalastogArbeidsformer
Emnet vil ha forelesninger og seminarer i grupper med et særlig fokus på studentaktive læringsmetoder.
Emnet vil være praksisorientert hvor studentene jobber med relevante og praksisnære problemstillinger med overføringsverdi til arbeid etter endt utdanning.