Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (BBD300)

I kunnskapsområdet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU) inngår faget pedagogikk.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025

Fakta

Emnekode

BBD300

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Innholdet i studiet omfatter pedagogisk ledelse, nasjonale og internasjonale styringsmekanismer, veiledning og utviklingsarbeid.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:  

Kunnskap 

Studenten

  • har kunnskap om barnehagens historie, kultur og egenart, lover, styringsdokumenter og internasjonale konvensjoner

  • har kunnskap om relevant forskning, metoder og verktøy som grunnlag for ledelses- og utviklingsarbeid

  • har kunnskap om ledelse og veiledning av mennesker med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger

  • har kunnskap om makt, medvirkning, mangfold og likeverd i demokratiske prosesser i barnehagen

  • skal ha kunnskap om verdibasert ledelse som utgangspunkt for bærekraftig utvikling

Ferdigheter 

Studenten

  • kan vise selvstendighet i å lede veilednings- og samarbeidsprosesser i utviklingsarbeid

  • kan anvende relevant profesjonsforsking i utvikling av barnehagen og barnehagelærerprofesjonen

  • har ferdigheter til selvstendig og i samarbeid med andre å planlegge, begrunne, gjennomføre, dokumentere og evaluere pedagogisk arbeid

  • kan ta i bruk egnede metoder og verktøy i arbeidet med utviklings- og læringsprosesser

  • kan reflektere over egen og barnehagens praksis i arbeidet med videreutvikling av barnehagelærerrollen og med profesjonsetikk

  • kan artikulere, formidle og videreutvikle sin kompetanse om pedagogisk arbeid med barn

Generell kompetanse 

Studenten

  • kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagens praksis

  • har relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med barn, foresatte og personale

  • kan være i konstruktiv dialog med eksterne samarbeidspartnere

  • kan se hvordan strukturelle og kulturelle forhold legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid

  • kan identifisere områder som krever utviklingsarbeid og kan vurdere hvilke ledelseshandlinger som er nødvendige for å realisere en ønsket utvikling

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Gjennomført og bestått 1. og 2. trinn barnehagelærerutdanning deltid. 

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Utviklingsoppgave 1/1 10 Uker Bokstavkarakterer

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Individuelt bidrag i skriveprosessen til utviklingsoppgaven

Spesifisering av arbeidskrav:

Individuelt bidrag i skriveprosessen til utviklingsoppgaven: Alle gruppemedlemmen må bidra inn i skriveprosessen i forbindelsen med utviklings- oppgaven både iht gruppekontrakt og veiledningsgrunnlag.

Obligatorisk krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Stine Elisabeth Vik

Praksiskoordinator:

Lena Forus

Studiekoordinator:

Karin Berner

Arbeidsformer

I undervisningen vil studentene møte et mangfold av arbeidsmåter. Emnet kombinerer digitale- og tradisjonelle forelesninger og seminarer med studentaktive lærings- og arbeidsformer. Arbeidsformene fordrer aktiv deltakelse fra studentenes side. I tilknytning til skrivning av utviklingsoppgaven presenterer studentene tematikker i plenum, og det gis gruppeveiledning på tekstutkast.

Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se eget kapittel om praksis, samt praksisplan.

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid Barnehagelærer - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto