Praksis 2. trinn 25 dager (BBDPR2)
Praksis andre studieår gjennomføres i sammenheng med tilknyttende kunnskapsområder: Barns utvikling, lek og læring (BULL), Samfunn religion, livssyn og etikk (SRLE) og kunst, kultur og kreativitet (KKK).
Fokus i praksis 2. studieår:
- Ledelse av barn og medarbeidere
Studentens arbeid i praksis skal vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet de aktuelle kunnskapsområdene på trinnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023
Emnekode
BBDPR2
Versjon
2
Vekting (Sp)
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført praksis skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om veiledning av barn og medarbeidere
- kunnskap om refleksjon og kritisk analyse i forbindelse med ledelse og pedagogisk arbeid med barn
- kunnskap om kommunikasjon, samspillsteorier og samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte og medarbeidere
- kunnskap om betydningen av barnehagens fysiske og psykososiale miljø for barns utvikling, lek og læring
- kunnskap om har kunnskap om barnehagens verdigrunnlag, om mangfold, inkludering og barns rettigheter
- kunnskap om barns og barnehagens digitale hverdagspraksiser
- kunnskap om barnehagens oppdrag og rolle for å fremme bevissthet omkring bærekraft
Ferdigheter
Studenten kan
- lede og veilede medarbeidere i pedagogisk arbeid med enkeltbarn og barnegrupper
- lede samarbeidsprosesser i møte med barn, medarbeidere og foresatte
- legge til rette for et inkluderende fysisk og psykososialt miljø som ivaretar barns rett til medvirkning
- bruke kunnskap om kommunikasjon og samspill til å lede og legge til rette for barns utforsking, lek og læring
Generell kompetanse
Studenten kan
- vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns særegne behov og læringsmuligheter uansett alder, sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet
- kritisk og analytisk reflektere over egen rolle som medskaper, deltaker og rollemodell i arbeidet med å skape et inkluderende fysisk og psykososialt miljø for både barn og medarbeidere
- reflektere og kritisk analysere over profesjonsetiske problemstillinger innen samarbeid og egen kommunikasjon, væremåte og pedagogiske ledelse
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praksis 25 dager høst | 1/1 | 25 Dager | Bestått/ Ikke bestått |
Praksis og alle møter i forbindelse med praksis er obligatorisk. For bestått praksis forutsettes minimum 80 % tilstedeværelse.Det kan i tillegg forekomme oppgaver og undervisningsaktivitet knyttet til praksis som er omtalt under kunnskapsområdene.