Praksis 3. trinn 25 dager (BBDPR3)

Praksis tredje studieår gjennomføres i sammenheng med tilknyttende kunnskapsområder: Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU) og Språk, tekst og matematikk (STM)

Fokus i praksis 3. studieår:

  • Ledelse av barn og barnehage

Studentens arbeid i praksis skal vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet de aktuelle kunnskapsområdene på trinnet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025

Fakta

Emnekode

BBDPR3

Versjon

3

Vekting (stp)

0

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Studentene skal i tredje studieår utvikle evne til pedagogisk ledelse og ledelse av endrings- og utviklingsprosesser i barnehagen og vise at pedagogisk ledelse innebærer profesjonsetisk bevissthet. Studenten skal fokusere både på egen yrkesidentitet og barnehagens samfunnsmandat og kunne reflektere over dette.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført praksis skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:

Kunnskap

Studenten har kunnskap:

  • om barnehagelærer rollen og hva ulike sider ved profesjonsutøvelsen innebærer i en mangfoldig barnehage 

  • om ledelse og målstyrt pedagogisk ledelse  

  • om barnehagen som en lærende organisasjon og utvikling av slike organisasjoner  

  • ulike miljø som kan fremmer og ivaretar lek 

Ferdigheter

Studenten kan:

  • framstå som en barnehagelærer og kunne reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen 

  • lede barnehagen som lærende organisasjon 

  • øke sin generelle pedagogiske lederkompetanse 

  • legge til rette for et miljø som fremmer og ivaretar lek 

  • reflektere over balansen mellom målstyrt og pedagogisk ledelse og dialog med medarbeidere, og balansen mellom å ta hensyn til egne behov og være andreorientert

Generell kompetanse

Studenten 

  • har relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med barn, foresatte og personale 

  • kan være i konstruktiv dialog med eksterne samarbeidspartnere 

  • kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagens praksis 

  • kan identifisere områder som krever utviklingsarbeid og kan vurdere hvilke ledelseshandlinger som er nødvendige for å realisere en ønsket utvikling 

Forkunnskapskrav

BBDPR2 Praksis 2. trinn 25 dager

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Praksis 25 dager 1/1 Bestått/ Ikke bestått

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Vigdis Eidsvåg

Studiekoordinator:

Karin Berner

Arbeidsformer

Praksis i barnehagen. Det skal gjennomføres praksisoppgave og lederaktiviteter i løpet av praksisperioden.

Åpent for

Barnehagelærer - bachelorstudium -deltid

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto