Praksis 3. trinn 25 dager (BBDPR3)
Praksis tredje studieår gjennomføres i sammenheng med tilknyttende kunnskapsområder: Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU) og Språk, tekst og matematikk (STM)
Fokus i praksis 3. studieår:
Ledelse av barn og barnehage
Studentens arbeid i praksis skal vurderes ut fra kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, samt læringsutbyttebeskrivelsene tilknyttet de aktuelle kunnskapsområdene på trinnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
BBDPR3
Versjon
3
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Studentene skal i tredje studieår utvikle evne til pedagogisk ledelse og ledelse av endrings- og utviklingsprosesser i barnehagen og vise at pedagogisk ledelse innebærer profesjonsetisk bevissthet. Studenten skal fokusere både på egen yrkesidentitet og barnehagens samfunnsmandat og kunne reflektere over dette.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført praksis skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytter:
Kunnskap
Studenten har kunnskap:
om barnehagelærer rollen og hva ulike sider ved profesjonsutøvelsen innebærer i en mangfoldig barnehage
om ledelse og målstyrt pedagogisk ledelse
om barnehagen som en lærende organisasjon og utvikling av slike organisasjoner
ulike miljø som kan fremmer og ivaretar lek
Ferdigheter
Studenten kan:
framstå som en barnehagelærer og kunne reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen
lede barnehagen som lærende organisasjon
øke sin generelle pedagogiske lederkompetanse
legge til rette for et miljø som fremmer og ivaretar lek
reflektere over balansen mellom målstyrt og pedagogisk ledelse og dialog med medarbeidere, og balansen mellom å ta hensyn til egne behov og være andreorientert
Generell kompetanse
Studenten
har relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med barn, foresatte og personale
kan være i konstruktiv dialog med eksterne samarbeidspartnere
kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagens praksis
kan identifisere områder som krever utviklingsarbeid og kan vurdere hvilke ledelseshandlinger som er nødvendige for å realisere en ønsket utvikling
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praksis 25 dager | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Vigdis EidsvågStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
Praksis i barnehagen. Det skal gjennomføres praksisoppgave og lederaktiviteter i løpet av praksisperioden.