Personlighetspsykologi, sosialpsykologi og psykologiens metode (BPS130)
Emnet tar for seg ulike perspektiv med felles mål om å beskrive, predikere, årsaksbestemme og forklare deler av menneskets atferd. Hovedfokus er sentrale tema innen personlighetspsykologi, sosialpsykologi og metode. Gjennom undervisning i plenum og seminar sammen med gruppepresentasjon og anvendelse av statistiske metoder skal studentene lære sentrale begrep og anvende dem gjennom kritisk og teoridrevet refleksjon.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
BPS130
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten:
- ha kunnskap om utvalgte personlighetspsykologiske og sosialpsykologiske begreper, teorier og empiri
- ha kunnskap om sentrale likheter og forskjeller mellom de behandlede begreper, teorier og empiri, herunder teorienes styrker og svakheter
- ha kunnskap om hovedinndelinger i psykologiens forskningsmetode, herunder særlig vekt på statistikk og bruk av SPSS
- kjenne til ulike forskningsdesign og deres styrker og svakheter
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten:
- kunne gjenkjenne ulike målemetoder for personlighet, og kort redegjøre for styrker og svakheter
- kunne skille mellom personlighetstrekk og tilstander
- kunne anvende ulike sosialpsykologiske teorier for å forstå, påvirke og predikere menneskers atferd i sosiale situasjoner
- kunne anvende både sosialpsykologiske teorier og personlighetsteorier for å forklare vanlige fenomen fra to perspektiver
- kunne foreta en basal vurdering av design og resultater fra ulike forskningsdesign
- kunne bruke SPSS for å fullføre ulike statistiske tester
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
- kunne definere, anvende og diskutere sentrale begreper
- kunne lese og anvende grunnleggende statistikk
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 1/1 | 3 Timer | Bokstavkarakterer |
Studenter som ikke har bestått eksamen i emnet senest ved ny og utsatt eksamen, henvises til neste ordinære eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. De obligatoriske aktiviteter som allerede er godkjent, må ikke tas på ny. Studentene må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning vil bli trukket fra eksamen.
Skriftlig gruppearbeid og gruppepresentasjon
Skriftlig gruppearbeidskrav med vektingsuttrykk godkjent/ikke godkjent. Referansestil: APA 7th. Oppgaven blir definert av emneansvarlig.
Gruppepresentasjonen omfatter presentasjon av viktige funn fra skriftlig gruppearbeid og har vektingsuttrykk godkjent/ikke godkjent
Obligatoriske deltagelse
Studentene må delta i 50% av seminarene. Dette gjelder for hver modul (dermed 50% seminardeltagelse for psykologiens metode, 50% seminardeltagelse for sosialpsykologi, 50% seminardeltagelse for personlighetspsykologi).
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Muriel Marisa Katharina BruchhageStudieprogramleder:
Bianka Anna KarshikoffArbeidsformer
- Til forelesningene forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.
- Gruppearbeid med arbeidskrav.
- På seminarene behandles de forskjellige teoretiske retninger og metoder via forskjellige læringsaktiviteter. Seminarene vil også bli brukt til å lære studentene hvordan de kan gi hverandre konstruktiv tilbakemelding på arbeidskrav før innlevering.
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.