Helsepsykologi (BPS220)

Helsepsykologi er den delen av psykologien som omhandler somatikk, d.v.s. fysiske sykdommer. Kurset handler om hvordan kroppen, mentale prosesser og kontekstuelle faktorer samvarierer i helse og uhelse.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024

Fakta

Emnekode

BPS220

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet redegjør for krysningspunktet mellom psykologi og somatisk medisin. Det fokuseres på en helhetlig forståelse, hvordan kroppen, mentale prosesser og kontekstuelle faktorer samvarierer og interagerer. Studentene vil få kunnskap om teori og metodikk for å kunne forstå og predikere utviklingen av helse og uhelse. Fokus er særlig på metoder for helsefremmende arbeid samt forebygging og behandling av sykdom.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap om sentrale teorier, metoder og modeller i krysningspunktet mellom psykologi og somatisk medisin
  • forstå hvordan somatiske folkesykdommer og relatert patofysiologi samvirker med psykologiske og atferdsmessige faktorer
  • ha kunnskap om grunnleggende trekk ved psykosomatiske arbeidsmåter, med særlig vekt på forskjellige biopsykososiale faktorer
  • ha kunnskap om grunnleggende trekk ved helsefremmende/forebyggende metodikk.
  • ha kunnskap om styrker og svakheter ved ulike helsefremmende/forebyggende tiltak på samfunnsnivå

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne drøfte intervensjoner som er rettet mot krysningspunktet mellom psykologi og somatisk medisin og hvordan slike kan anvendes i arbeidslivet
  • kunne gjøre rede for stressteori, kronisk sykdom, sosial støtte og livskvalitet. 
  • kunne gjøre rede for psykologiske og sosiale faktorers betydning for helse, velvære og sykdom
  • kunne drøfte sentrale teorier for forebygging av helsepsykologiske problemstillinger, samt grunnleggende trekk ved helsefremmende metodikk
  • kunne drøfte sentrale likheter og forskjeller mellom helsefremmende og forebyggende arbeid

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne gjøre rede for grunnleggende helsepsykologiske begreper og teorier
  • kunne kritisk reflektere over helse og uhelse 

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

BPS110 Introduksjon til psykologi, BPS120 Psykologi - før og nå, BPS130 Personlighetspsykologi, sosialpsykologi og psykologiens metode, BPS140 Biologisk psykologi, utviklingspsykologi og kognitiv psykologi

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappevurdering 1/1 Bokstavkarakterer Alle

Mappevurdering bestående av 2 skriftlige oppgaver. Karakteren er basert på mappevurderingen som helhet. Omfang: 1000 ord per oppgave (+/-10 %) ekskludert innholdsfortegnelse, kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 7th. Tema for oppgaven blir definert av emneansvarlig. Detaljert aktivitetsplan vil bli gitt av kursansvarlig ved undervisningsstart. Studenter som ikke har bestått eksamen senest ved ny og utsatt eksamen, må ta eksamen i emnet med etterfølgende kull og følge det undervisnings- og eksamensopplegget som gjelder for dette kullet.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske seminar

Arbeidskrav: Skriftlig øvelse/innlevering (en eller delleveringer). Detaljert aktivitetsplan vil bli gitt av kursansvarlig ved undervisningsstart. Vektingsuttrykk godkjent/ikke godkjent. 

Alle seminarer i dette kurset er obligatoriske. Studenter som ikke har deltatt på et eller flere seminarer, skal for hvert seminar levere en erstatningsoppgave. Tema og format for oppgaven blir definert av emneansvarlig. 

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Undervisningen består av forelesninger og ulike aktiviteter i seminarene
  • Til forelesningene forventes studenten å forberede seg gjennom litteraturstudier. Anbefalt litteratur angis i forelesningsplanen.
  • På seminarene behandles de forskjellige delene av kurset via forskjellige læringsaktiviteter.

Åpent for

Enkeltemner ved Det samfunnsvitenskaplige fakultet

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.

I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto