Serviceledelse (BRH100)
Emnet fokuserer på hvordan det er å arbeide i en serviceorganisasjon, både som leder og ansatt. Tema som blir tatt opp er servicekonseptet, «sannhetens øyeblikk», design av effektive serviceleveransesystem, produktivitet- og kvalitets-ledelse, styring av kapasitet og avkastningsledelse. Den menneskelige ressurs står sentralt i enhver serviceorientert bedrift, den enkeltes opplevelse, holdninger og relasjoner blir vektlagt. Videre ser vi på helheten i serviceorganisasjoner med hensyn til arbeidsdeling, læring, kultur og beslutning.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
BRH100
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Opptakskrav
Generell studiekompetanse (GSK)
Innhold
I servicevirksomheter er organisering og ledelse av medarbeidere og forståelse av gjestens / kundens opplevelse av største viktighet. De som skal være ledere i slike virksomheter må ha en grunnleggende forståelse for hvilke ledelsesmessige muligheter og begrensninger som finnes innen servicesektoren. Faget vil derfor gi fremtidige ledere en innsikt i hvordan man kan tilnærme seg, analysere, forstå og påvirke strukturer, prosesser og atferd i og utenfor den enkelte virksomhet, både med hensyn til ledere, ansatte, kunder, konkurrenter og andre interessenter. Emnet skal gi innsikt i muligheter og utfordringer i servicebedrifter, forstå servicekvalitet både fra et kundeperspektiv og et bedriftsperspektiv.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
-
Bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor organisasjon og ledelse av serviceorganisasjoner.
-
Kunnskap om sentrale begrep innen serviceledelse, slik som serviceleveransen, "sannhetens øyeblikk", servicekvalitet både fra et kundeperspektiv og et bedriftsperspektiv.
-
Kunnskap om forskings- og utviklingsarbeid innen vertskap og service, servicekvalitet og generell drift av servicebedrifter
-
Kunnskap om historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet til vertskap og serviceledelse
-
Kandidaten kan oppdatere sin kunnskap innenfor serviceledelse
Ferdigheter
-
Anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid påĚŠ praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg i en servicesituasjon.
-
Forstå og kunne forklare kritiske perspektiv i forhold til egenskapene ved service/tjenester.
-
Forklare hvordan god og dårlig service påvirker kunden, ansatte og hele organisasjonen.
-
Anvende ulike verktøy for å analysere og forbedre prosesser for serviceleveransen.
-
Bruke prinsipper og teknikker for utforming av tjenester (service design)
-
Analysere kundens opplevelse av tjenesten; forventninger, oppfatninger og behovstilfredstillelse.
-
Behandle klager fra kunder; hvordan takle situasjoner hvor tjenesteleveringen ikke fungerer.
-
Kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
Generell kompetanse
-
Innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innen serviceledelse, samt en god forståelse av hvordan serviceledelse henger sammen med andre fag som markedsføring, personalledelse og strategisk ledelse.
-
Planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer.
-
Formidle sentralt fagstoff som teorier, modeller og metoder for å forbedre serviceleveransen.
-
Diskutere hvordan bedrifter kan kontinuerlig måle og vurdere egne serviceprestasjoner.
-
Utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor organisasjons- og ledelsesfag og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis.
-
Reflektere over hvordan en bygger kunderelasjoner og utvikler god servicekultur og gode servicemedarbeidere.
-
Kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen i gruppe | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Jon Børre BenjaminsenFaglærer:
Jon Børre BenjaminsenEmneansvarlig:
Olga GjeraldInstituttleder:
Trude FurunesArbeidsformer
Forelesninger, gruppearbeid, oppgaveskriving med veiledning.
Undervisningen underbygges av praktiske cases og eksempler fra praksis. I skriftlige innleveringsoppgaver skal deltakerne reflektere og analysere egen praktisk erfaring.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Serviceledelse og serviceorganisering (BHO130_1) | 10 |
Serviceledelse I: Organisasjonens psykologi (E-SEL100_1) | 5 |
Serviceledelse II: Ledelsesprosessene (E-SEL102_1) | 5 |
Serviceledelse (REI120_1) | 10 |
Åpent for
Åpent emne for alle studenter med en aktiv studierett og som fyller kravene til generell studiekompetanse (GSK).