Kommunikasjon og samhandling i sosialt arbeid (BSO102)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
BSO102
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet består av fem temaer:
- Kommunikasjonens og relasjonens betydning
- Ressurs- og mestringsperspektivet
- Konflikter og konflikthåndtering
- Digital kommunikasjon
- Innsikt i forskningsbasert kunnskap
Sosialt arbeid forutsetter god kommunikasjons- og relasjonskompetanse. Det gjelder arbeid i forhold til individer så vel som grupper, brukere så vel som relevant personell.
Læringsutbytte
En student med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kommunikasjonens og relasjonens betydning
Har kunnskap om sosialt arbeids teorigrunnlag og metoder som retter seg mot individer, familier, grupper og samfunn.
Har kunnskap om kommunikasjon, relasjon, samhandling og veiledning.
Kan anvende faglig kunnskap om relasjon og kommunikasjon i veiledning, motivasjon og systematisk endringsarbeid, og kan veilede brukere, pasienter og pårørende og relevant personell som er i lærings, mestrings og endringsprosesser.
Har innsikt i etiske problemstillinger og kan håndtere etiske dilemma i yrkesrollen og i møte med mennesker.
Ressurs- og mestringsperspektivet
Har kunnskap om betingelser for mestring og utvikling hos barn, unge, voksne og eldre
Kan anvende faglig kunnskap for å identifisere ressurser og gi håp i samarbeid med mennesker i sårbare livssituasjoner.
Samarbeid, konflikter og konflikthåndtering
Kan planlegge, gjennomføre og lede koordinert og tverrprofesjonelt samarbeid mellom ulike tjenester og tjenestenivåer.
Kan reflektere over risiko og hvordan håndtere konflikter og redusere faren for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk.
Har innsikt i hvordan utvise dømmekraft i situasjoner med mangelfull og/eller motstridende informasjon og identifisere mulighetsrom innen ulike profesjonelle og institusjonelle kontekster.
Digital kommunikasjon
Har innsikt i betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling.
Kan beherske digitale verktøy, herunder har kunnskap om digital sikkerhet, og kan bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi, og kjenner til deres muligheter og begrensninger i sosialt arbeid.
Innsikt i forskningsbasert kunnskap
Kjenner til samfunnsvitenskapelig metode og deres muligheter og begrensninger.
Kan vurdere vitenskapelig kunnskap i en praktisk sammenheng.
Kan anvende forskningsbasert, erfaringsbasert og brukerbasert kunnskap i profesjonsutøvelsen.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 4 Dager | Bokstavkarakterer |
Omfang: 2500 ord ± 10%, inkl. innholdsfortegnelse og noter; ekskl. kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 7th.Studenter som ikke har bestått eksamen i emnet senest ved ny og utsatt eksamen, henvises til neste ordinære eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. De obligatoriske aktiviteter som allerede er godkjent, må ikke tas på ny. Studentene må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Begge obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter, vil bli trukket fra eksamen.
Gruppeseminar: Faglig presentasjon for faglærer og medstudenter i en seminarsamling.
75% nærværskrav: Det er obligatorisk nærværsplikt med 75 % i undervisningen i ferdighetstreningsgrupper og seminarer. Studenter som har et nærvær under 75 % i de obligatoriske undervisningsaktivitetene mister eksamensrett uansett begrunnelse.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Ayan Abdi Mohamoud HandulleEmneansvarlig:
Heidi Lie EriksenStudieprogramleder:
Heidi Lie EriksenArbeidsformer
Forelesninger, arbeid i grupper og individuelt med arbeidsoppgaver, veiledning i grupper og på nett.