Plan- og analysemetoder (BYG500)
Faget gir kunnskap om og forståelse av planleggingsteorier og -metoder, samt opparbeider erfaring med forskjellige analyseverktøy.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2022-2023
Emnekode
BYG500
Versjon
1
Vekting (Sp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk
Innhold
Kurset inneholder en faglig teoretisk del med forelesninger og litteraturseminarer, og en prosjektoppgave som utføres i grupper. Kurset vil behandle de ulike fasene i en planleggingsprosess - fra situasjonsanalyse og problemidentifikasjon til valg av planalternativ. Ulike metoder i planlegging og deres nytte i ulike planleggingssituasjoner belyses, samt en drøfting av planleggerens rolle i forhold til valg av metode. Utviklingen mot større grad av brukerinnvolvering behandles, og det legges vekt på metoder som underbygger dette, særlig der tiltak skal utformes ut fra samfunnsmessige hensyn.
Gjennom prosjektarbeid vil studentene få anledning til å anvende ulike planleggings- og analysemetoder ved hjelp av konkrete case.
Læringsutbytte
Studentene skal etter gjennomført kurs ha:
- Kunnskap om ulike planleggingsteorier, -tilnærminger og -perspektiver, samt planleggerens rolle i planleggingsprosessen.
- Kunnskap om forskjellige analysemetoder som brukes i areal- og samfunnsplanlegging (f.e. stedsanalyse, remote sensing, dokumentstudier, geografisk analyse, brukerundersøkelser, medvirkning), samt hvordan deres valg kan påvirke planleggingsresultater.
- Faktabasert forståelse for stedskvaliteter, -utfordringer og -potensialet, samt deres rolle i byen og regionen.
Studentene skal etter gjennomført kurs kunne:
- Samle data og gjennomføre analyser som danner grunnlag for planleggingsavgjørelser.
- Gi anbefalinger om et steds utvikling basert på innhentet datamaterialet og gjennomførte analyser.
- Drøfte styrke og svakheter ved de ulike metodene som benyttes i areal- og samfunnsplanlegging.
- Gjøre kritiske vurderinger rundt metodevalg i lys av aktørenes interesser.
Studentene skal etter gjennomført kurs ha generell kompetanse i å:
- Utforme planleggingsprosesser og foreta valg av analysemetoder i lys av konkrete planleggingssituasjoner.
- Presentere urbane analyser på en profesjonelt og faglig fundert måte, både muntig, grafisk og skriftlig.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Muntlig eksamen og prosjektoppgave
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Prosjektoppgave | 1/2 | Bokstavkarakterer | ||
Muntlig eksamen | 1/2 | Bokstavkarakterer |
Prosjektoppgaven er et gruppearbeid og individuelt bidrag må dokumenteres. Prosjektoppgaven starter i første undervisningsuke. Det stilles krav til at begge vurderingsdeler bestås innenfor samme semester for å oppnå et samlet resultat i emnet. Dette gjelder også for studenter som ønsker å forbedre sitt resultat i emnet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Timelærer:
Ana Llopis AlvarezEmneansvarlig:
Daniela Müller-EieFaglærer:
Renata AradiAnsvarlig laboratorieøvelser:
Guzman Cruz RodriguezInstituttleder:
Tore MarkesetArbeidsformer
Kurset går intensivt over 6 uker, med 8h formell undervisning, pluss selvstendig prosjektarbeid. Faget inneholder opplæring i ArcMap.
Kurset bruker problem-basert læring og består av en kombinasjon av forelesninger/litteraturseminarer og gruppe-/prosjektarbeid.