Utmatting og brudd (BYG540)
Kurset tar sikte på å formidle en forståelse av konstruksjoners integritet og dens viktigste temaene i materialegenskaper, påkjenning og defekter eller sprekker. Den underliggende vitenskapen om bruddmekanikk er grunnleggende for kurset og den praktiske anvendelsen av disse konseptene til strukturer er også dekket, samt utmatting, sveising, sveisefeil og ikke-destruktiv prøving.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
BYG540
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap:
- Ha en grunnleggende forståelse av bruddmekanikk, bruddmekanikksprøving, sveisefiel, inspeksjon og konstruksjonersintegritet.
- Kunne begreper som bruddmekanismer, linearelastisk bruddmekanikk, elastisk-plastik bruddmekanikk, utmattings sprekkvekst, bruddfare diagrammer, skadeundersøkelse, tilstandsvurdering og ikke-destruktiv prøving.
Ferdigheter:
- Kunne identifisere degradasjonsmekanismer i konstruksjoner i drift.
- Kunne spesifisere egnede inspeksjonsmetoder.
- Kunne spesifisere bruddmekanikksprøver og tolke test resultater.
- Kunne beregne utmattingslevetid basert på sprekkvekst.
- Kunne beregne akspet kriterier for bruk i NDT basert på brudd begreper.
- Kunne forstå kompleks analyser basert på dagens BS7910, API579 og R6 metoder.
Generell kompetanse:
- Kunne planlegge og kjøre enkel integritets analyser
- Kunne forstå relativt kompleks analyser utført i industri
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
En skriftlig prøve | 1/1 | 3 Timer | Bokstavkarakterer | Godkjent kalkulator, Norsk-engelsk ordbok, |
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Kenneth Alasdair MacdonaldFaglærer:
Fredrik BjørheimInstituttleder:
Mona Wetrhus MindeArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Konstruksjoners integritet (MOK110_1) | 5 |
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.