Norsk språk og kultur, trinn 1 (HNO111)
Norsk språk og kultur trinn 1 og 2 er et årsstudium for flyktninger fra krigen i Ukraina som planlegger å ta videre høyere utdanning i Norge. Kurset kvalifiserer til inntak på norskspråklige masteremner ved UiS, og under forutsetning av Kunnskapsdepartementets pågående revisjoner muligvis også norskspråklige bacheloremner. Bestått eksamen gir grunnlag for å fortsette på trinn 2 (B1) til våren 2023, og bestått eksamen på trinn 2 gir mulighet for søke om opptak på det ordinære NORINT-studiet Trinn 3/4 høsten 2023, som er norsk på et høyere nivå. Bestått eksamen på trinn 3 er et av de generelle språkkravene for å ta høyere norskspråklig utdanning i Norge. Undervisningsspråket er hovedsakelig norsk, men en del forklaringer kan også gis på engelsk.
Trinn 1 (A1/A2) gir innføring i det norske språkets former og strukturer, lydlære og kunnskaper om samfunn og kultur.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
HNO111
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Norsk språk og kultur for flyktninger fra krigen i Ukraina, Trinn 1 er første emne og har som mål språklig kompetanse på A2-nivå etter det felles europeiske rammeverket. Emnet gir innføring i norsk fonetikk, grammatikk og kultur. Bestått eksamen gir grunnlag for å fortsette på trinn 2 som har som mål språklig kompetanse på B1-nivå etter det felles europeiske rammeverket. Bestått eksamen på trinn 2 gir grunnlag for å kunne søke om opptak på det ordinære NORINT-studiet Trinn 3/4. Bestått eksamen fra trinn 3 gir grunnlag for å søke videre studier i Norge og dekker også språkkrav som kreves for en del ulike yrkesgrupper.
Studiet er krevende og lar seg vanskelig kombinere med andre studier eller jobb. Det er obligatorisk oppmøte til all undervisning, ekskursjoner og gruppearbeid. Studenter som overskrider 25 % fravær og/eller ikke har oppfylt obligatoriske arbeidskrav kan ikke gå opp til eksamen.
Målet med dette emnet er å gi basiskunnskaper i norsk språk og kultur.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Etter å ha fullført dette emnet skal studenten ha basiskunnskaper i norsk lydlære, grammatikk og vokabular.
Studenten skal ha kunnskaper om temaene
- Familie og samfunn
- Utdanning og arbeidsliv
- Høytider og feiringer
- Klima, natur og geografi
- Kultur- og fritidsaktiviteter
Ferdigheter:
Etter å ha fullført dette emnet skal studentene kunne
- Lese og forstå ulike tekster
- Hente inn informasjon fra ulike tekster
- Delta i dagligdagse samtaler og samtaler relatert til pensum
- Ta språklig initiativ og uttrykke egne meninger
- Uttrykke seg muntlig og skriftlig med et variert og funksjonelt ordforråd
- Ha en språkstruktur som ikke hindrer kommunikasjon
- Snakke med en uttale som ikke hindrer kommunikasjon
- Kunne forstå enkle forelesninger på norsk og skrive korte tekster om tema fra pensumlitteraturen og ulike dagligdagse tema
Generell kompetanse:
Etter å ha fullført dette emnet skal studentene
- Kunne planlegge og gjennomføre enkle arbeidsoppgaver og prosjekter på norsk
- Kunne formidle fagstoff både skriftlig og muntlig
- Kunne bruke norsk i hverdagslivet og orientere seg i lokalsamfunnet
- Ha innsikt i relevante arbeidsformer i høyere utdanning i Norge.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Muntlig eksamen og skriftlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen i par | 1/2 | 20 Minutter | Bestått/ Ikke bestått | |
Skriftlig eksamen | 1/2 | 4 Timer | Bestått/ Ikke bestått | Norsk-norsk ordbok |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Obligatorisk deltakelse på kurset (minimum 75 % oppmøte).
- Obligatoriske skriftlige innleveringer
- En muntlig individuell presentasjon
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Espen IdenFaglærer:
Juliane MelkeFaglærer:
Lene TjørhomStudiekoordinator:
Asta MidttunFaglærer:
Daniel Aspnes KristiansenArbeidsformer
Undervisningsspråket er hovedsakelig norsk, men en del forklaringer kan av og til gis på engelsk. Det legges vekt på studentaktivitet hvor kommunikasjon er i fokus. I løpet av studiet kombineres undervisning i klasserom, arbeid i grupper og digital språklab. Det brukes ulike medier slik at alle ferdighetene – lytte, snakke, skrive og lese – stimuleres og utvikles.
Nærmiljøet brukes som læringsarena både for å utvikle språkferdigheter og for å få kunnskaper om lokalsamfunnet. Det arrangeres flere obligatoriske ekskursjoner i løpet av studiet.
Studentene skal jevnlig produsere skriftlige arbeider om oppgitte temaer. De oppfordres til å arbeide selvstendig med språkinnlæringen og kontinuerlig evaluere sin egen innsats og framgang.
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.