Treningslære (IDR133)
Emnet gir innføring i treningslære, og omfatter grunnleggende teorier for hvordan trening bør planlegges, gjennomføres og evalueres for å oppnå best mulig treningseffekt. Treningsprinsipper og treningsmetoder blir presentert teoretisk og testet ut i praktiske timer.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
IDR133
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Grunnleggende treningsprinsipper
Treningsplanlegging med tradisjonell periodisering, arbeidskravsanalyse, og målsetninger
Begreper og grunnleggende teori knyttet til oppvarming, utholdenhet, muskelstyrke, spenst, hurtighet, bevegelighet, koordinasjon og motorikk
Praktisk uttesting av treningsmetoder for å utvikle egenskapene nevnt ovenfor
Intensitetsstyring
Testmetoder for måling av fysiske egenskaper
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten skal ha kunnskaper om:
-
Sentrale begreper, prinsipper og anerkjente treningsmetoder som anvendes i treningslære.
-
Teorier knyttet til oppvarming, motorisk utvikling og trening av utholdenhet, muskelstyrke, spenst, hurtighet, bevegelighet og koordinasjon.
-
Prestasjonsbestemmende faktorer i ulike idretter.
-
Alders- og kjønnsrelaterte forskjeller og deres konsekvenser for trening.
-
Enkle tester og testprosedyrer, samt prinsipper for valg av tester.
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne:
-
Utarbeide arbeidskravs- og kapasitets- analyser, samt fastsette "SMARTE" mål, i ulike idretter.
-
Utarbeide økt-, uke- og periode- planer basert på ulike idretters krav og målene for treningen.
-
Anvende kunnskap om variablene intensitet, volum og hyppighet for å påvirke idrettslig prestasjonsevne.
-
Vise grunnleggende løfteteknikker og treningsøvelser for oppvarming, styrke, spenst og hurtighet, bevegelighet, utholdenhet og koordinasjon.
Generell kompetanse
Kandidaten skal kunne:
-
Vurdere bruken av anerkjente prinsipper ved treningsplanlegging for individuelle idretter og lagidretter.
-
Kritisk vurdere aktivitet og treningsopplegg med tanke på mulighet for utvikling av prestasjonsfremmende faktorer.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
2 skriftlige eksamener
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen 1 - 2 deloppgaver | 4/10 | 2 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Skriftlig eksamen 2 - 2 deloppgaver | 6/10 | 3 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
To skoleeksamener. Den første er 2-timers eksamen som består av to deler: generell treningslære og motorikk. Den andre eksamenen har 3 timers varighet og består av to deler: utholdenhet og styrke/spenst/hurtighet.På hver av de to eksamenene må begge de to delene vurderes til bestått karakter for å bestå eksamenen. Samlet karakter i emnet fastsettes ved at eksamen 1 teller 40% og eksamen 2 teller 60%.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
-
Gjennomføre flervalgsoppgaver for repetisjon etter minst 80% av teoretiske forelesninger til hhv. eksamen 1 og eksamen 2.
-
minst 80 % oppmøte i praktiske timer
-
For eksamen 1 kreves godkjent arbeidskrav i koordinasjon og motorikk
-
For eksamen 2 kreves godkjent to arbeidskrav: ett i utholdenhet og ett i styrke/spenst/hurtighet.
Hvert arbeidskrav er på 1000-1500 ord. Studenter som får en eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet til en ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form. Studenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved innlevering av ny oppgave.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Thomas BjørnsenFaglærer:
Thomas BjørnsenFaglærer:
Håvard MyklebustFaglærer:
Karsten ØvretveitStudieprogramleder:
Andreas ÅvitslandFaglærer:
Eva LeibingerStudiekoordinator:
Ivar BjørnsenArbeidsformer
Forelesninger, gruppearbeid, praktiske timer og selvstudium.