Nærfriluftsliv og idrettsaktiviteter i et samfunnsperspektiv (IDR234)
Undervisningen i emnet består av teoretiske og praktiske timer. Idrettens og friluftslivets betydning i samfunnet er sentralt. Praktisk undervisning flyttes ut i naturen, «grønne områder» idrettsplasser og lekeplasser benyttes. Studentene skal lære å lede ulike grupper i aktiviteter og opphold i nærmiljøet, der sporløs ferdsel og bærekraft er sentralt.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
IDR234
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Idrettens og friluftslivets betydning i samfunnet
Etiske problemstillinger knyttet til for eksempel: idrettens barnerettigheter, likestilling, mangfold, funksjonsnedsettelse, fair play, sporløs ferdsel og bærekraft.
Idrett og friluftsliv som arena for danning og folkehelse
Uteaktiviteter og naturferdsel i skole
Punktpraksis/arrangement
Egenferder
Turledelse: Planlegging, gjennomføring og evaluering av en innovativ tur med overnatting i nærmiljøet
Dagstur i nærmlijøet (f. eks. sykkel)
Kanotur med overnatting, 3 dager
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten skal:
Ha kunnskap om idrettens og friluftslivets verdigrunnlag og betydning i samfunnet
Ha innsikt i etiske problemstillinger i idrett og nærfriluftsliv.
Ha kunnskap om friluftsliv og naturferdsel i læreplanen
Ha kunnskap om planlegging og vurdering av turer og uteaktiviteter i nærmiljøet.
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne:
Forklare og diskutere oppbygning og funksjon av nasjonale organisasjoner knyttet til idrett og friluftsliv.
Organisere turer og aktiviteter i nærmiljøet.
Gjennomføre dagsturer i nærmiljøet.
Gjennomføre en kanotur med overnatting.
Planlegge, gjennomføre og vurdere en innovativ tur med overnatting.
Generell kompetanse
Kandidaten skal kunne:
Drøfte idrettens og friluftslivets rolle som integreringsarena og vurdere tiltak for å tilrettelegge aktivitet.
Samarbeide om å organisere og lede ulike friluftsliv- og idrettsaktiviteter i nærmiljøet.
Drøfte tiltak for å fremme barn og unges deltakelse i idrett og friluftsliv.
Reflektere over i hvilken grad idrett og friluftsliv er bærekraftig.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
80% tilstedeværelse i undervisning og ekskursjoner
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Øyvind Johannes Holtlien SalvesenStudiekoordinator:
Ivar BjørnsenArbeidsformer
Forelesninger, praktiske timer i nærmiljøet, gruppearbeid, ekskursjoner (dagsturer og overnattingsturer), selvstudium.