Historie og historiedidaktikk masteroppgave (LMHIMAS)
I femte studieår skal studentene skrive masteroppgave. Masteroppgaven er en vitenskapelig avhandling basert på egen forskning. Studentene må møte til veiledning og på seminarer under arbeidet med oppgaven.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
LMHIMAS
Versjon
1
Vekting (stp)
45
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår, Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Masteroppgaven kan ha svært ulike typer problemstillinger. I noen oppgaver inngår både en teoretisk og en empirisk del, der studenten gjennomfører sin egen datainnsamling eller bruker tilgjengelige datakilder som er samlet inn av andre. Masteroppgaven kan også ha et rent historisk eller teoretisk siktemål. Formålet kan for eksempel være å undersøke historiske data, gi oversikt over faglige bidrag for en viktig problemstilling, sammenfatte synspunkter og empiriske funn, og gi en syntese av status ved forskningsfronten. Eventuelt kan det også være å trekke opp sentrale spørsmål for framtidig forskning.
Emnet for masteroppgaven må avklares i samråd mellom student og faglærer(e). Hver student vil inngå en veiledningsavtale med veileder.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal kandidaten:
Kunnskaper:
-
ha grundige kunnskaper i å arbeide med faglige problemstillinger, bruke bibliotek, arkiver og andre ressurser
-
ha et reflektert forhold til forskningstradisjoner/-perspektiver knyttet til det historiske fagfeltet
Ferdigheter:
-
ha ferdigheter i å velge og bruke vitenskapelige arbeidsmetoder for å bringe fram ny kunnskap innen fagområdet
-
kunne kritisk vurdere vitenskapelige tekster og forskningsresultater
Generell kompetanse:
-
ha evne til selvstendig arbeid og kritisk vitenskapelig granskning
-
kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å svare på problemstillinger knyttet til bruk av historie
-
kunne redegjøre for og reflektere kritisk over ulike tilnærminger til historie
Forkunnskapskrav
Må ha fullført 30 studiepoeng på masternivå (bare emne som gjelder i lektorutdanningen).
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Masteroppgave og muntlig prøve | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Deltagelse på oppgaveseminar, 75% hvorav presentasjon og opponering er obligatorisk.
Obligatorisk aktivitet må være bestått for å få adgang til å levere masteroppgaven.
I tillegg må alle andre emner i programmet være bestått. Alternativt må man avlegge eksamen i resterende emner i det samme semestret som innleveringen av masteroppgaven.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Ketil KnutsenEmneansvarlig:
Finn Arne JørgensenFaglærer:
Kristian SteinnesFaglærer:
Markus Eldegard MindrebøFaglærer:
Marie-Theres FojuthFaglærer:
Dolly JørgensenFaglærer:
Tyson Ashley RetzStudiekoordinator:
Signe EkenbergFaglærer:
Alexandre DessinguéFaglærer:
David-Alexandre Thomas WagnerArbeidsformer
Individuelt arbeid, veiledning og oppgaveseminar.