Bacheloroppgaven er et selvstendig arbeid der du skal bruke de kunnskapene som er opparbeidet gjennom bachelorstudiet til å løse en gitt oppgave. Gjennom denne oppgaven skal du vise evner og kvaliteter som kommende arbeidstaker.
Bacheloroppgaven skal normalt utføres i siste semester av studiet. På dette tidspunktet har du vanligvis skaffet deg de fagkunnskapene som kreves for gjennomføring av en relevant bacheloroppgave for studieløpet ditt.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Bacheloroppgaven er et selvstendig arbeid der studentene skal benytte noen av de kunnskapene som er opparbeidet gjennom studiet som basis for å arbeide med en gitt oppgave. I tillegg omfatter oppgaven en organisert introduksjon til vitenskapsteori, der denne blir forklart gjennom en historisk presentasjon av de viktigste hendelsene i naturvitenskapens og filosofiens historie. På veien blir man kjent med mange av de kreative personene som har bidratt med ny kunnskap om naturen, og hvordan det de kom frem til stadig har endret vårt syn på naturen og oss selv. Den kreative prosessen som er en forutsetning for å frembringe ny kunnskap om naturen, blir også belyst. Bacheloroppgaver kan ha forskjellige former. En oppgave kan være en oversiktsoppgave der det gis en samlet oversikt over et tema ut fra spredte litteraturkilder, en mer utfyllende diskusjonsoppgave, eller en oppgave hvor en skal jobbe med et bestemt problem. Generelt kan en si at besvarelsen skal inneholde et klart definert budskap, være godt strukturert, lett å finne frem i og lett å lese. Formler og utledninger skal være logisk presentert. Presentasjonene skal kunne leses av en medstudent med samme bakgrunn uten at denne skal behøve å benytte seg av ekstra informasjonsmateriale for å forstå budskapet. Det skal videre utarbeides en fyldestgjørende referanseliste. Mer informasjon om bacheloroppgaven finner du på Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet sine sider på www.uis.no. Valg av tema for oppgaven med forbehold for relevant veilederkapasitet.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått bacheloroppgave skal ha følgende læringsutbytte:
Kan jobbe selvstendig
Kan beskrive oppgaven klart og ryddig i henhold til fagområdets terminologi og uttrykksformer
Har erfaring med litteratursøk, vitenskapelig rapportering og etiske standarder på fagområdet
Kan anvende relevante teoretiske modeller eller studier støttet av forskningsresultat
Kjenner til og kan begrunne relevante metodeverktøy og arbeidsmåter
Kan utrede problemstillingen og koble konklusjonen til problemstilling
Har evne til kritisk vurdering av eget arbeid
Kan forsvare og være gode rollemodeller for høy etisk atferd i faglige og andre sammenhenger
Kan utveksle synspunkter og erfaringer og opptre som nyttig og saklig aktør i en vitenskapelig debatt
Kan avgjøre når en vitenskapelig uenighet har karakter av å være en paradigmatisk uenighet og kan håndtere debatten deretter
Viser til Regler for bachelor- og masteroppgaven (https://www.uis.no/nb/ingenior/oppgaveskriving-ved-det-teknisk-naturvitenskapelige-fakultet#/Oppgaveskriving ved Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet | Universitetet i Stavanger (uis.no)) for krav om beståtte studiepoeng for å ta ut bacheloroppgave. Av de 100/130 studiepoeng må følgende emner være bestått innen 15. januar det semesteret du skal skrive oppgave: MAT100, FYS100 og STA100
Anbefalte forkunnskaper
Videregående emner i matematikk og fysikk.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Bacheloroppgave
1/1
4 Måneder
Bokstavkarakterer
Alle
Samskriving (inntil tre) er tillatt.For regler, viktige frister og mer informasjon, se vår nettside «Oppgaveskriving ved Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet».
Prosjektarbeid. Det er viktig både for student og fagansvarlig/veileder at man etablerer et godt samarbeid under gjennomføringen av oppgaven. Det kan for eksempel skje ved at en har regelmessige møter hvor studenten fremlegger og diskuterer arbeidet etter hvert som dette utvikler seg. Det er en god regel at studenten skal ha skrevet noe som utgangspunkt for samtale/diskusjon med fagansvarlig/veileder. Det er en fordel å starte skrivingen av oppgaven så tidlig som mulig. Bacheloroppgaven skal være relevant til studieretningen.
Emneevaluering
Fakultetet avgjør om det skal gjennomføres tidligdialog i alle emner eller i utvalgte grupper av emner. Formålet er å få tilbakemeldinger fra studentene for forbedringer i semesteret. I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minst hvert tredje år for å innhente studentenes erfaringer.