Naturfag 1 (1.-7. trinn) (MGL1080)
Emnet skal gi faglig trygghet og undervisningskunnskap i sentrale områder av naturfaget for trinn 1-7. Det legges vekt på å utvikle ferdigheter og generell kompetanse i å introdusere elever i barneskolen for naturfaget. Å kunne utvikle elevenes sansing, oppdagerglede, undring og utforskning, naturglede og naturfagspråk, er en vesentlig del av denne kompetansen. I tillegg skal lærerstudenten kunne legge til rette for teknologi i undervisningen.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
MGL1080
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- kan gjennomføre begynneropplæring i naturfag og tilrettelegge for overgangen fra barnehage til skole
- har kunnskap om hvordan drive undervisning om menneskekroppen, seksualitet, helse og livsstil
- har kunnskap cellers oppbygging og hovedfunksjoner og hvordan organismers egenskaper påvirkes av arv og miljø.
- har kunnskap om kroppens organsystemer
- har kunnskap om bruk av partikkelmodellen for å konkretisere oppbygging av kjente stoffer og for å forklare fysiske endringer og fenomener i dagliglivet og i naturen
- har kunnskap om sammenhenger i periodesystemet, navnsettingsregler og egenskaper hos vanlige kjemiske stoffer.
- ha kunnskap om hovedtypene av kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå, og hvordan disse kan relateres til fenomener i hverdagen og i naturen
- ha kunnskap om håndtering av kjemikalier og hvordan man lager kjemiske løsninger
- har kunnskap om størrelsene kraft, akselerasjon, forflytning og fart, og kan bruke disse i møte med digitale verktøy.
- har kunnskap om sammenhengen mellom spenning, strøm og resistans.
- har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda.
- har kunnskap om hvilke kosmologiske og astronomiske forhold som er opphav til universets opprinnelse og utvikling, liv på jorden og årstider.
- har kunnskap utviklingen av teknologiske produkter med hensyn på design og funksjon og teknologi som skolefag
- har kunnskap om hverdagsforestillinger og misoppfatninger knyttet til relevant fagstoff
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen naturfagundervisning på barnetrinnet forankret i forsking, teori og praksis
- kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff og anvende dette i undervisning og drøfting med kollegaer
- kan gjennomføre målinger inne og ute med relevant utstyr, vurdere nødvendige sikkerhetstiltak og gjøre enkle beregninger med og uten digitale verktøy
- kan bruke modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
- kan gjennomføre teknologiundervisning med fokus på å designe og lage teknologiske produkter og knytte teknologi til relevante tema i naturfag
- kan anvende varierte undervisningsmetoder inne og ute, som fremmer elevers undring og læring i naturfag
- kan bruke formativ vurdering som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring på barnetrinnet.
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter ved å fokusere på undring og utforskning
- kan analysere og bruke gjeldende læreplan for barnetrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
- har innsikt i vitenskapsteori og metoder innenfor naturfagdidaktisk forskning og kan bidra og delta i prosjekt for å utvikle undervisningspraksis i naturfag
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Skriftlig og muntlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 2/3 | 6 Timer | Bokstavkarakterer | Godkjent kalkulator, Scantron, |
Muntlig eksamen | 1/3 | 45 Minutter | Bokstavkarakterer |
FoU oppgaveSom en del av eksamen for studenter som tar MGL1080 i sitt 3. studieår, skal det skrives en FoU oppgave på 3000 - 4000 ord tilsvarende 10 studiepoeng. Oppgaven skal være profesjonsrettet. Tema for FoU oppgave vil bli lagt ut i Canvas.Muntlig eksamenSom en del av eksamen for studenter som tar MGL1080 i sitt 2. studieår, skal de gjennomføre en muntlig eksamen som teller tilsvarende 10 studiepoeng. Alle vurderinger må være bestått for å få samlet karakter i emnet. I tillegg må hvert delemne i den enkelte eksamen være bestått for å bestå eksamen.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Da det er praktiske aktiviteter i alle undervisningsøkter, er det krav om minst 80% tilstedeværelse i undervisningen.
Inntil åtte skriftlige og seks digitale arbeider. Hver med et omfang på inntil seks sider. De fleste er rapporter / journaler fra ekskursjoner og praktiske aktiviteter. I tillegg kan det være inntil tre teknologiprosjekter. Arbeidene må være godkjent.
Laboratorieprøve. Studenten vil bli prøvd i gjennomgåtte øvinger, stoffkunnskap og sikkerhet. Studenten må bestå prøven for å gå opp til eksamen. Tidspunkt for prøven blir bestemt etter avtale med studentene.
Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 3-8 nr. 3.
Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Faglærer:
Ingeborg KnævelsrudEmneansvarlig:
Kristine Marie OlsenFaglærer:
Espen LundeStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudFaglærer:
Kristine Marie OlsenStudiekoordinator:
Ida Margrethe EikaasPraksiskoordinator:
Karen Elizabeth Gilje WoiePraksiskoordinator:
Kitty Marie GarborgArbeidsformer
Med bakgrunn i stoffets egenart og målet for studiet vil det veksles mellom forelesninger, seminarer, laboratoriearbeid, ev ekskursjoner, rapportskriving, prosjektarbeid og selvstudium.
Det kan bli arrangert 1-3 ekskursjoner i Stavangerområdet i undervisningstiden. Nærmere avtaler om dato og tid vil bli avklart ved studiestart. Studentene må selv dekke utgifter til transport.
Forventet arbeidsinnsats
- Undervisning inntil 134 timer
- Eksamen og obligatoriske prøver inntil 8 timer
- Praksis (3x40) = 120 timer
- Egenaktivitet 540 timer