Praksis 1.-7., 3. år 5. semester (15 dager) (MGL1P30)
Kontaktlærerrollen, det psykososialt miljøet og skolen som organisasjon er hovedtemaer i praksisstudiet 3. år. Hvordan didaktikk utøves vil være et gjennomgående tema i hele praksisstudiet.
Digitale ferdigheter er et tverrfaglig spor i 5. semester.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
MGL1P30
Versjon
1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Kontaktlærerrollen og det psykososiale miljøet er hovedtemaer i praksisstudiet 3. år. Hvordan didaktikk utøves vil være et gjennomgående tema i hele praksisstudiet.
Digitale ferdigheter er et tverrfaglig spor i 5. semester.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har kunnskaper om
- profesjonsrettet pedagogikk og profesjonsetikk
- kontaktlærerrollen
- fagdidaktikk om læring og læreforutsetninger som grunnlag for å legge til rette for tilpasset undervisning i det flerkulturelle klasserom
- elever, elevers læreforutsetninger og hvordan vanskelige situasjoner påvirker elevers læreforutsetninger
- det helthetlige skoleløpet og overgangene mellom barneskole - ungdomsskole
Ferdigheter
Kandidaten kan
- utvise profesjonsutøvelse gjennom å planlegge, gjennomføre, lede, vurdere og kommentere undervisning som didaktisk møte, alene og sammen med medstudenter, praksislærere og faglærere
- anvende hensiktsmessige arbeidsmåter og vurderingsformer, samt bruke analoge og digitale ressurser som grunnlag for tilpasset opplæring
- samhandle med andre yrkesgrupper internt og eksternt
- drøfte undervisning og læring ut fra profesjonsetiske perspektiv
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- inngå i didaktiske diskusjoner både på klasse- og skolenivå og kommentere skolens betydning i samfunnet og lærerens betydning i skolen i dag i et profesjons-etisk perspektiv
- analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglige fellesskap ved den enkelte skole
Forkunnskapskrav
Bestått praksis 1. år. Bestått praksis 2. år eller ha eksamensrett i emnene.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Levering av praksisrapport etter praksis | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Planlegg og gjennomføre en undervisningsøkt på egenhånd. Lage observasjonsoppgaver til medstudenter og praksislærer.
Delta på en utviklingssamtale (eventuelt et forelremøte) hvis mulig.
Øvrige arbeidskrav knyttet til fag i semesteret, se emneplan for fag.
Fagperson(er)
Studieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudPraksiskoordinator:
Karen Elizabeth Gilje WoieFaglærer:
Ivar BjørnsenEmneansvarlig:
Kitty Marie GarborgArbeidsformer
Observasjon av medstudenter og elever, samt drøfting og refleksjon. Bruke et relevant og variert utvalg arbeidsmetoder, med vekt på valgfaget til studenten.