Kunst og håndverk 2; Emne 1: Bærekraftig design og håndverk (5.-10. trinn) (MGL2005)
Hovedområde bærekraftig design og håndverk omfatter problemstillinger knyttet til design, produktutvikling, redesign, materialforståelse og håndverkskunnskap. Det vil bli vektlagt arbeid med egen framstilling av bruksform og dokumentasjon av prosess fra idé til ferdig produkt. Temaet bærekraftig utvikling vil være et hovedtema slik at studentene kan utvikle kompetanse som gjør dem i stand til å ta ansvarlige valg og handle etisk og miljøbevisst i produksjon av produkter i ulike materialer.
Studiet består av tre deler som er knyttet sammen til en helhet: Praktisk skapende arbeid, designforståelse og fagdidaktikk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
MGL2005
Versjon
1
Vekting (Sp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Studiet består av tre deler som er knyttet sammen til en helhet: Praktisk skapende arbeid, designforståelse og fagdidaktikk.
Del 1. Praktisk skapende arbeid
Arbeidet vil omfatte:
-håndverksteknikker og håndverktøy i utforming av tre, leire og tekstil
- bruk av hensiktsmessige materialer, redskap og teknikker
- bruksform og produktutvikling
- analyse og utvikling av funksjon - form - dekor
- bærekraftig utvikling, miljøbevissthet, naturmaterialer, gjenbruk av materialer, redesign
- digital design
Del 2. Designforståelse
I studiet vil en ha ulike tilnærminger til teoretisk og historisk forståelse av håndverk, husflid, duodji, industridesign og kunsthåndverk. Fokus vil rettes mot vår kulturarv fra ulike verdensdeler og spesielt mot nordisk design, duodji og kunsthåndverk. Opplevelse og forståelse av design og bevisstgjøring om vår materielle kulturarv i ulike materialer vil utgjøre sentrale sider ved faget.
Del 3:Fagdidaktikk
Fagdidaktikken bygger på fagplanen for kunst og håndverk og valgfaget design og redesign i grunnskolen.
Emner for fagdidaktikk vil være:
- estetikk og estetiske læreprosesser
- kroppslig erfaring
- design, redesign og produktutvikling i grunnskolen
- ulike metoder for problemløsning i en designprosess.
- håndverksdimensjonen i vår samtid og fremtid
- planlegging av undervisning innen bærekraftig design og håndverk
- vurdering og vurderingskriterier i faget kunst og håndverk
- medborgerskap og det flerkulturelle
- didaktikk i et bærekraftig perspektiv
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om håndverk, husflid, duodji, industridesign, redesign og kunsthåndverk
- har kunnskap om ulike metoder for problemløsning i en designprosess og om produktutvikling fra idé til ferdig produkt
- har innsikt i kunst og håndverksfagets rolle i utviklingen av et flerkulturelt samfunn
- har kunnskap om hvordan arbeid med design og arkitektur kan tilrettelegges for barn og ungdom.
- har innsikt i hvordan faget kunst og håndverk og valgfaget design og redesign kan gjennomføres med utgangspunkt i gjeldene læreplan for grunnskolen
- har kunnskap om vår kulturarv knyttet til tre, tekstil og leire
- har kunnskap om bærekraftig design, materialer og prosesser
FERDIGHETER
Studenten
- har håndverksmessig innsikt og ferdigheter i møte med ulike materialer
- har erfaring med designprosesser og produktutvikling gjennom arbeid med ulike materialer
- kan bruke opplevelser av arkitektur som utgangspunkt for praktisk estetisk arbeid
- kan dokumentere ideutviklingsprosesser skriftlig, visuelt og digitalt
- kan planlegge og vurdere undervisning i bærekraftig design og håndverk
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan bruke design fra vår samtid, fortid og ulike kulturer som ressurs og utgangspunkt for eget skapende arbeid og faglige samtaler
- kan gjøre rede for særtrekk ved skandinavisk design, duodji, kunsthåndverk og husflid
- kan planlegge for gode og meningsfulle kunst og kulturmøter og skapende prosesser for elever i grunnskolen
-kan planlegge og tilrettelegge undervisning i faget kunst og håndverk ut fra et bærekraftig perspektiv
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Framlegg og individuell oppgave
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell oppgave | 4/10 | Bokstavkarakterer | Alle | |
Framlegg med skriftlig dokumentasjon og refleksjon | 6/10 | Bokstavkarakterer | Alle |
Vurderingen består av to vektede karakterer som blir slått sammen til én.Del 1: Individuell skriftlig oppgave: Fagdidaktikk Oppgaven vil være en kombinasjon av fagdidaktisk og fagteoretisk refleksjon innenfor et gitt emne. Omfang; ca. 3000 ord (maks. 10% avvik). En digital presentasjon, for eksempel i PowerPoint, kan være en del av oppgaven.Del 2: Praktisk estetisk framleggFramlegg av individuell praktisk skapende arbeid med skriftlig og visuell prosessdokumentasjon.Karakteren utgjør 60 % av helhetskarakteren.Karakterskala: A-F, der A er beste karakter og F er styrk.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Alt praktisk arbeid på verksted og undervisning med tilknytning til dette er obligatorisk. 70 % tilstedeværelse i undervisningen er påkrevd.
Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes, jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger § 3-8 nr. 3.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Hildegunn Kalviknes TessmannEmneansvarlig:
Hildegunn Kalviknes TessmannFaglærer:
Charlotte PannickeFaglærer:
Karen Aniela AarreFaglærer:
Pia Susanne WallStudieprogramleder:
Vidar KjetilstadStudiekoordinator:
Kjersti GjedremPraksiskoordinator:
Kitty Marie GarborgArbeidsformer
Praksis
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.