Kroppsøving 1 (5.-10.trinn) (MGL2060)
Emnet er en innføring i det å være lærer i kroppsøving på trinn 5-10 i grunnskolen. Det legges vekt på kroppsøving som et danningsfag i skolen med vekt på allsidig kroppslig læring og opplevelse.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
MGL2060
Versjon
1
Vekting (Sp)
30
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet er en innføring i det å være lærer i kroppsøving på trinn 5-10 i grunnskolen. Det legges vekt på undervisningskompetanse i ulike bevegelsesaktiviteter, uteaktiviteter og naturferdsel, lek og dans. Kunnskap om hvordan kroppsøving bidrar til elevens helhetlige utvikling, står sentralt.
Fagdidaktikken i emnet bygger på en teoretisk og praktisk tilnærming. Studentene får prøve seg i ulike aktivitetsformer og i variert undervisning i kroppsøving, og reflektere rundt hvordan dette er egnet til å fremme kroppslig læring, positiv selvforståelse, helse og bevegelsesglede for alle elever. Samarbeid med praksisskole er av vesentlig betydning for å nå målsetningene i emnet. Den fagspesifikke kompetanse tilegnes gjennom praktisk og teoretisk undervisning og profesjonspraksis.
Teoretiske emner
Fagdidaktikk og motorikk
- Kroppsøving - fagets egenart og legitimering
- Kroppsøvingsdidaktikk (teori og praksis)
- Motorisk utvikling og læring (teori og praksis)
Praktiske emner
- Svømming/vanntilvenning/livredning
- Lek i ulike aktivitetsmiljø
- Dans
- Orientering
- Løp, hopp og kast
- Ballskole
- Alternative bevegelsesaktiviteter
- Yoga
- Skøyteskole
Ekskursjon:
- Teori knyttet til planlegging av ekskursjon
- Kanotur med nærmiljøaktiviteter
- Skiaktiviteter
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
- Har kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering samt forbindelse til andre skolefag
- Har kunnskap om hva som kan fremme bevegelsesglede for elever
- Har kunnskap om undervisningsplanlegging og gjennomføring i kroppsøving
- Har kunnskap om vurdering i kroppsøving
- Har kunnskap om bevegelsesaktivitet, idrett, uteaktiviteter og naturferdsel, leik, dans og alternative bevegelsesformer i barne- og ungdomskultur
- Har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og utvikling hos eleven
- Har kunnskap om hvordan det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap kan aktualiseres gjennom kjerneelementet «deltakelse og samspill i bevegelsesaktiviteter».
Ferdigheter
Kandidaten:
- Kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
- Kan legge til rette for læringsarbeid som kan fremme bevegelsesglede i leik, nærmiljøaktivitet og varierte bevegelsesformer
- Kan vurdere elevenes kroppslige læring og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring og læringsfremmende tilbakemeldinger
- Kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper innen leik, uteaktiviteter og naturferdsel, dans, idrett og andre bevegelsesaktiviteter med tanke på undervisning i kroppsøving
- Kan utforske egne kroppslige uttrykk og lede og gjennomføre skapende prosesser hvor bevegelseserfaring og refleksjon er sentralt
- Kan vurdere elevens måloppnåelse, begrunne vurderingene og legge til rette for elevens egenvurdering
- Kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø
- Kan gi svømmeopplæring på trinn 5-10 og utføre livreddende førstehjelp og livberging i vann
- Kan inkludere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen på fagets premisser
Generell kompetanse
Kandidaten:
- Kan drøfte på hvilken måte kroppsøving kan bidra til elevens danning
- Kan reflektere med elever, foresatte og kolleger om kroppsøvingsfagets betydning for livslang bevegelsesglede
- Kan arbeide med kroppsøving og bevegelsesaktivitet i tverrfaglig perspektiv
- Kan reflektere over bærekraftig ferdsel i natur
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Skriftlig eksamen og praktisk metodisk eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 3/5 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Praktisk metodisk eksamen | 2/5 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
* Praktisk metodisk eksamen. Hver enkelt student planlegger og gjennomfører et praktisk metodisk opplegg i en utvalgt aktivitet (ca 20 min). I den påfølgende muntlige eksaminasjon (ca 10 min) skal studenten reflektere rundt opplegget med utgangspunkt pensum. Studenten skal kunne vise egenferdighet i den aktiviteten hun/han kommer opp i.Alle eksamensdeler må være bestått for å få karakter i MGL2060.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Profesjonskompetanse i kroppsøving utvikles gjennom aktiv deltakelse, utprøving av ulike aktiviteter og drøfting av gode metodiske tilnærminger. Det kreves 80 % tilstedeværelse i både den praktiske og teoretiske undervisningen for å få gå opp til eksamen. Det forventes at studenter er aktiv deltakende i forbindelse med undervisningen i de praktiske emnene, inkludert ski- og kanoturen med overnatting. Utgifter til reise og overnatting på ski- og kanoturen blir dekket av UiS.
Det er arbeidskrav knyttet til undervisning som må være godkjent for å få gå opp til eksamen, herunder 80% deltakelse i undervisning knyttet til ekskursjoner. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav og/eller obligatorisk ekskursjon er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 3-8 nr. 3. Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Studenter som mangler godkjenning grunnet fravær i en eller flere av de praktiske aktivitetene kan pålegges å ta opp igjen hele, - eller deler av emnet/emnene neste år for å få avsluttende vurdering.
Forberedelser til og gjennomføring av praksis er obligatorisk.
Studenten leverer en oppgave med praktisk-metodiske opplegg som knyttes til praksis. Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Estimert arbeidsbelastning KRØ 1: 825 timer
- Teoriundervisning (forelesning, arbeidskrav og selvstudium): 216 timer
- Praktisk undervisning (egenøving og undervisning): 190 timer
- Kano og skitur (planlegging, reisetid og ekskursjon): 45 timer
- Eksamen (praktisk metodisk og skriftlig eksamen): 80 timer
- Praksis, trepartsmøte og forberedelser: 160 timer
- Diverse: 119 timer
Fagperson(er)
Faglærer:
Dag Ove Granås HovdalEmneansvarlig:
Agnes Høigård EriksenFaglærer:
Cathrine Nyhus HagumFaglærer:
Silje Eikanger KvaløFaglærer:
Bjørnar KjellstadliFaglærer:
Andreas ÅvitslandFaglærer:
Bjørnar KjellstadliFaglærer:
Gerd Lise Midtgaard Nilsen NordbottenFaglærer:
Geirulf TronerudFaglærer:
Geirulf TronerudFaglærer:
Atle MjåtveitPraksiskoordinator:
Ivar BjørnsenStudiekoordinator:
Kjersti GjedremArbeidsformer
Praksis
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.