Kroppsøving 2 (5.-10.trinn) (MGL2061)
Emnet bygger på kroppsøving 1. Gjennom arbeidet med kroppsøving 2 skal studenten øke sin praktisk-didaktiske kompetanse og videreutvikle selvstendig og faglig refleksjon over undervisning og læring i kroppsøving.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
MGL2061
Versjon
1
Vekting (Sp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet bygger på kroppsøving 1. Gjennom arbeidet med kroppsøving 2 skal studenten øke sin praktisk-didaktiske kompetanse og videreutvikle selvstendig og faglig refleksjon over undervisning og læring i kroppsøving. Kroppsøving blir belyst og drøftet i tverrfaglig sammenheng og knyttet til mangfold og forskjellighet i elevgruppen i skolen. I emnet inngår også kunnskap om kroppen i bevegelse samt aktivitetsprinsipper for barn. Det viser seg at læreres fagkunnskap har stor betydning for elevenes framtidige deltakelse i fysisk aktivitet.
Teoretiske emner
Fagdidaktikk og kroppsøvingsfaget i et samfunnsperspektiv
- Vurdering for læring
- Forskningsbasert undervisning gjennom Lesson Study
- Refleksjon og kritisk tenking om kropp og bevegelse i kultur og samfunn
Bevegelsesglede, kropp og helse
- Aktivitetsprinsipper for å utvikle elevers fysiske kapasitet
- Kroppen i bevegelse - anatomi, fysiologi og bevegelseslære
- Fysisk aktivitet i skolen
Praktiske emner
- Alternative bevegelsesaktiviteter i ulike bevegelsesmiljø
- Naturferdsel og uteaktiviteter (høgfjell, nærmiljøaktiviteter og livredning ute)
- Turnaktiviteter
- Ballspillaktiviteter
- Praktisk treningslære
- Arrangement - aktivitetsdager
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om fagdidaktisk forskning i kroppsøving
- har kunnskap om vurdering og dokumentasjon av læring i kroppsøving
- har kunnskap om kroppsøving og kroppslig læring i tverrfaglig perspektiv
- har kunnskap om deltakelse, medvirkning, samspill og respekt for andre i tilknytning til kroppsøving
- har kunnskap om tilrettelegging av bevegelsesmiljø for å fremme elevers fysisk-motoriske læring og utvikling
- har kunnskap om kroppen i bevegelse, spesielt med tanke på læring av bevegelsesaktiviteter
Ferdigheter
Studenten:
- kan arbeide tverrfaglig med utgangspunkt i kroppsøving
- kan vurdere fagdidaktiske problemstillinger og bruke relevant teori og forskning til å forbedre undervisning i kroppsøving
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse og undervisning i kroppsøving
Generell kompetanse
Studenten:
- kan bidra til nytenkning og innovasjon i faget kroppsøving og til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøving
- kan arbeide med mangfold og forskjellighet i kroppsøving og reflektere over fagets innhold og rolle i den moderne skolen
- kan utøve profesjonalitet som kroppsøvingslærer
Forkunnskapskrav
MGL2060 Kroppsøving 1 (5.-10.trinn)
GLU2060 Kroppsøving 1 (5.-10. trinn)
Eksamen / vurdering
Skriftlig eksamen og FOU oppgave
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig eksamen | 6/10 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | |
FOU oppgave | 4/10 | Bokstavkarakterer |
Individuell FOU-oppgave knyttet til samfunnsvitenskapelige emner på 3000 ord (+/- 10%). Oppgaven skal knyttes til kroppsøvingsundervisning i skolen.Begge vurderingene må være bestått for å få karakter i MGL2061.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Profesjonskompetanse i kroppsøving utvikles gjennom aktiv deltakelse, utprøving av ulike aktiviteter og drøfting av gode metodiske tilnærminger. Det kreves 80 % tilstedeværelse i både den praktiske og teoretiske undervisningen for å få gå opp til eksamen. Det forventes at studenter er aktivt deltagende i forbindelse med undervisningen i de praktiske emnene, inkludert fjellturen med overnatting.
Det er ett arbeidskrav knyttet til undervisning i hvert teoretiske emne som må være godkjent for å få gå opp til avsluttende eksamen. Arbeidskravene vil være skriftlig eller praktisk rettet. Studenter som får ett eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering i bearbeidet form. Alle arbeidskrav og/eller ekskursjoner må være godkjent for å gå opp til skriftlig eksamen, jmf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 3-8 nr. 3.
Studenter som mangler godkjenning grunnet fravær i teoretisk og praktisk undervisning kan pålegges å ta opp igjen hele, - eller deler av emnet/emnene neste år for å få avsluttende vurdering.
Forberedelser og gjennomføring av praksis er obligatorisk. Studenter får tilbud om utveksling til Valencia og Leicester i praksisperioden.
Estimert arbeidsbelastning KRØ 2: 825 timer
- Teoriundervisning (forelesning, arbeidskrav og selvstudium): 296 timer
- Praktisk undervisning (egenøving og undervisning): 110 timer
- Naturferdsel og uteaktiviteter (planlegging, reisetid og ekskursjon): 60 timer
- Eksamen (praktisk metodisk og skriftlig eksamen): 140 timer
- Praksis, trepartsmøte og forberedelser: 160 timer
- Diverse: 59 timer
Fagperson(er)
Faglærer:
Anna Magnussen VikFaglærer:
Gina WigestrandFaglærer:
Nina Sømme KvarsteinFaglærer:
Iljen Ina Leiros FredheimFaglærer:
Cathrine Nyhus HagumFaglærer:
Agnes Høigård EriksenEmneansvarlig:
Agnes Høigård EriksenFaglærer:
Kjetil IngebrethsenFaglærer:
Andreas ÅvitslandFaglærer:
Sindre Mikal DyrstadFaglærer:
Silje Eikanger KvaløFaglærer:
Gerd Lise Midtgaard Nilsen NordbottenFaglærer:
Gro Næsheim-BjørkvikFaglærer:
Åge ViganeFaglærer:
Atle MjåtveitStudiekoordinator:
Ivar BjørnsenStudiekoordinator:
Kjersti GjedremPraksiskoordinator:
Kitty Marie GarborgPraksis
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.