Lærerens undervisningskunnskap i kroppsøving (MGL3065)
Dette emnet belyser sentrale problemstillinger knyttet til kroppsøvingsfagets bakgrunn og utvikling i skolen nasjonalt og internasjonalt. Innholdet og utøvelsen av kroppsøvingslærerutdannelsen vil også gjøres til gjenstand for analyser og refleksjon.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
MGL3065
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Innholdet sentreres rundt følgende tema:
Legitimering av kroppsøvingsfaget og drøfting av læreplaner i kroppsøvingsfaget. Kroppsøvingsfagets tradisjoner og innhold som begrensninger og muligheter for undervisning og læring vil være sentralt.
Kroppsøvingslærerens profesjonsutvikling. Kroppsøving som danningsfag.
Læreplanen, med fokus på de tre kjerneelementene og det tverrfaglige temaet "Bærekraftig utvikling"
Hvordan arbeide forskningsbasert med undervisning gjennom Lesson Study
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten skal ha:
Inngående kunnskap innenfor området Læreres undervisningskunnskap i kroppsøving
Tilegnet seg avansert kunnskap om forskning på kroppsøvingsundervisning og utvikling av undervisning gjennom Lesson Study.
Kunnskap om kroppsøvingsfagets bakgrunn og historiske utvikling i skolen
Kjennskap til hvordan utdanningspolitikk implementeres gjennom reform- og utviklingsarbeid i dagens skole, og til praktiske utfordringer, dilemmaer og muligheter i kroppsøvingsfaget.
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne:
Drøfte kroppsøvingsfagets ideologiske fundament, innhold og utøvelse i skolen både nasjonalt og internasjonalt
Drøfte kroppsøvingsfagets legitimering i skolen og utfordringen med samfunnets nytteverdi og fagets egenverdi
Gjennomføre en Lesson Study syklus med refleksjon og formidling av erfaringene
Arbeide systematisk med formidling av forskning på feltet
Generell kompetanse
Kandidaten skal kunne:
Reflektere nyansert over kroppsøvingslærerens profesjonsforståelse
Kommunisere om aktuelle problemstillinger, analyser og forskning knyttet til kroppsøvingsfagets utvikling og utøvelse
Diskutere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
Utvikle undervisningskunnskap i kroppsøving gjennom systematisk samarbeidslæring i en Lesson Study syklus.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Fagtekst og posterpresentasjon
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Fagtekst | 3/5 | 5 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Posterpresentasjon | 2/5 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatorisk oppmøte, 80%.
To individuelle fagtekster hver på 1000 ord (+/-10%).
Fagtekst knyttet til en Lesson Study syklus i praksis på 2000 ord (+/-10%)
Studentene skal presentere tildelt forskningsartikkel og lage en power-point presentasjon som legges ut på Canvas.
Arbeidskravene må være godkjent for å få avsluttende vurdering. Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Faglærer:
Silje Eikanger KvaløStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudFaglærer:
Atle MjåtveitEmneansvarlig:
Atle MjåtveitPraksiskoordinator:
Kitty Marie GarborgArbeidsformer
Forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, student og seminar presentasjoner
Arbeidsinnsatsen er beregnet slik:
Undervisning/forelesning 48 timer
Arbeidskrav 1+2 40 timer
Forberedelser til undervisning 59 timer
Praksis, tre uker 135 timer
Profesjonsdag og forberedelser 40 timer
Praksisoppgave 40 timer
Hjemmeeksamen 40 timer
Eksamen: muntlig presentasjon 20 timer
Beregnet arbeidsinnsats totalt 422 timer
Praksis
15 dagers praksis.