Mikrohistorie og historieforståelse (MGL4053)
I dette emnet vil studenten få kjennskap til ulike måter å forstå historie og samfunnsfag. Et særlig fokus legges på mikrohistorie hvor historiefortelling og analyse begynner i det små, gjerne med enkeltmennesket som aktør, og som blant annet gjennom historisk empati kan engasjere i samfunnsfagundervisningen.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
MGL4053
Versjon
1
Vekting (Sp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder i geografi, historie og samfunnskunnskap
- har kunnskap om fagdidaktisk teori og forskning i samfunnsfaget i skolen
- har dybdekunnskap om mikrohistoriske metoder brukt i historieundervisning og samfunnsfag.
Ferdigheter
Studenten:
- kan finne, vurdere og tolke ulike typer kilder for å legge til rette for gode læringsprosesser
- kan finne, vurdere og tolke ulike typer kilder og bruke dette i arbeidet med å utvikle elevene sin kritiske kompetanse og kreativitet
- kan bruke og vurdere ulike arbeidsmåter som stimulerer elevene til bevissthet om tid, rom og samfunnsprosesser
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere selvstendig og kritisk over samfunnsfaglige spørsmål
- har overblikk over perioder og utviklingsmønster, og kan gjøre greie for hvordan historie og kultur blir konstruert
- kan stimulere til kritisk tenking og kreativitet
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig innlevering | 1/1 | 10 Uker | Bokstavkarakterer |
Eksamen består av en skriftlig innlevering/videoessay/podkast. Studenten(e) velger om de vil levere og presentere individuelt eller i gruppe. Alle gruppemedlemmer får samme karakter. Karakterskala A-F. Kravet til skriftlig innlevering skal være 3000 ord med akseptabelt avvik på +/- 10%. Det gjelder uavhengig av om studentene velger å levere individuelt eller i gruppe.Kravet til film/podkast er 6-12 min. Det gjelder uavhengig av om studentene velger å levere individuelt eller i gruppe.Maks gruppestørrelse er 4 personer. Alle hjelpemidler tillatt.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen:
- deltagelse i minst 80% av undervisningen.
- skriftlig gruppearbeid - må være bestått for å få avlegge eksamen
- 1 muntlig presentasjon der problemstilling og disposisjon for eksamensinnleveringen legges frem for medstudenter
Studenter som får arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Faglærer:
Frode FanebustStudiekoordinator:
Karen Elizabeth Gilje WoieEmneansvarlig:
Ann Elisabeth Laksfoss CardozoFaglærer:
Ann Elisabeth Laksfoss CardozoArbeidsformer
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.