Aktivitetsanalyser og fagdidaktiske vurderinger i kroppsøvingsfaget (MGL4066)
Emnet legger vekt på å belyse sentrale fagdidaktiske problemstillinger i kroppsøvingsfaget. Refleksjonene vil dreie seg om elevenes læringsutbytte av kroppsøvingsundervisningen sett i lys av læreplan, læringsstrategier og læringsklima.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
MGL4066
Versjon
1
Vekting (Sp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
- Fagdidaktikk i kroppsøving, elevens læring og danning
- Ulike bevegelsesmiljø, lærerens aktivitetskunnskap
- Utprøving, observasjon og evaluering av undervisningsopplegg
- Inkluderende kroppsøving
- Læringsklima i kroppsøving
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten skal ha:
- Kunnskap om fagdidaktisk forskning i kroppsøving
- Kunnskap om betydningen av ulike bevegelsesmiljø for elevenes læring
- Kunnskap om ulike utfordringer og muligheter knyttet til inkludering i kroppsøvingsundervisning
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne:
- Observere og analysere kroppsøvingsundervisning i lys av gjeldende læreplan, reflektere over planlegging, gjennomføring og evaluering av kroppsøvingsundervisning
- Reflektere over hvordan livslang bevegelsesglede kan fremmes gjennom kroppsøvingsfaget
- Arbeide med digitale verktøy ved analyser av læringssituasjoner i kroppsøvingsfage
Generell kompetanse
Kandidaten skal kunne:
- Analysere fagdidaktiske problemstillinger i kroppsøving i lys av forskningslitteratur
- Drøfte hvordan gode læringsmiljø kan utvikles og påvirke elevenes læring i kroppsøvingsundervisningen
- Bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i kroppsøvingsfaget
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 5 Dager | Bokstavkarakterer |
En oppgave fra arbeidskrav må omarbeides og leveres på nytt, hvilken oppgave som må leveres blir avgjort ved tilfeldig trekning. Omfang: 3000 +/- 10 %, utenom forside, innholdsfortegnelse, litteratur og evt. vedlegg; krav til APA 7th.Ved kontinuasjonseksamen bearbeides samme oppgave.Allerede innsamlet datamateriale kan benyttes ved ny innlevering ved kontinuasjonseksamen.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- 80 % tilstedeværelse, datainnsamling av samtlige arbeidskrav skjer i undervisningen, dermed er dette nødvendig.
- 3 arbeidskrav på 3000 ord +/- 10 %
Arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Eva LeibingerFaglærer:
Dag Ove Granås HovdalFaglærer:
Silje Eikanger KvaløFaglærer:
Eva LeibingerFaglærer:
Atle MjåtveitPraksiskoordinator:
Kitty Marie GarborgStudiekoordinator:
Kjersti GjedremArbeidsformer
Forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, seminar presentasjoner, praktisk utprøving av aktivitetstilbud.
Arbeidsinnsatsen er beregnet slik:
Forelesninger (/m forberedelse og etterarbeid) 102 timer
Praktiske undervisning, workshop og seminarer 84 timer
Arbeidskrav (1+2+3) 120 timer
Eksamen (5 dager) 40 timer
Selvstudium 70 timer
Totalt 421 timer
Praksis
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.