Forskning og profesjonsutvikling i kroppsøvingsfaget (MGL4067)
Emnet legger vekt på profesjonsutvikling og forskning knyttet til kroppsøvingsfaget. Studentene skal kunne bruke relevante forskningsmetoder og redskaper på en selvstendig måte.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
MGL4067
Versjon
1
Vekting (Sp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
- Profesjonsutvikling i kroppsøving
- Vurdering av kvalitativ og kvantitativ forskning i kroppsøvingsfaget
- Forskningsetikk og lovverk
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studentene skal:
- ha kunnskap om profesjonsutvikling i kroppsøvingsfaget
- ha inngående kunnskap om forskningsprosesser innen kvalitative og kvantitative metoder og om ulike forskningstradisjoner innenfor kroppsøvingsfaget
- kunne analysere vitenskapsteoretiske problemstillinger innenfor kroppsøvingsfaget
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studentene:
- presentere et valgt problemområde innen profesjonsutvikling i kroppsøvingsfaget
- kunne analysere og vurdere vitenskapelige arbeider knyttet til ulike teoretiske og fagdidaktiske tradisjoner innenfor den aktuelle fagprofilen
- kunne bruke relevante forskningsmetoder og redskaper på en selvstendig måte
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studentene:
- kunne analysere og reflektere over fag- og forskningsetiske problemstillinger
- bidra til å utvikle forskningsbasert profesjonskunnskap som kroppsøvingslærer
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig oppgave | 1/1 | 7 Dager | Bokstavkarakterer |
Individuell skriftlig oppgave over 7 arbeidsdager med karakter A-F. Oppgaven skal være på 4000 ord (+/- 10 %) og ha med sammendrag, litteraturliste, font 12 og linjeavstand 1,5. Forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste inngår ikke i ordavgrensningen. Alle hjelpemidler tillatt
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen:
- Det er obligatorisk oppmøte: 80 %
- Individuell skriftlig oppgave (1500 ord +/- 10 %). Denne oppgaven skal presenteres for klassen. Hver student skal også gi konstruktiv kritikk på en medstudent sin oppgave.
- Gruppeoppgave (2000 - 2500 ord +/- 10%) om valgt forskningsmetode.
Arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Faglærer:
Silje Eikanger KvaløStudiekoordinator:
Karen Elizabeth Gilje WoieEmneansvarlig:
Silje Eikanger KvaløFaglærer:
Eva LeibingerFaglærer:
Atle MjåtveitArbeidsformer
Forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid og seminar presentasjoner.
Arbeidsinnsatsen er beregnet slik:
- Undervisning/forelesning 60 timer
- Arbeidskrav 1+2 50 timer
- Forberedelser til undervisning 122 timer
- Muntlig presentasjon 40 timer
- Eksamen hjemmeeksamen 150 timer
Beregnet arbeidsinnsats totalt 422 timer
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.