Matematiske metoder (5.-10.trinn) (MGL4120)
Emnet gir en innføring i grunnleggende matematiske og logiske metoder. Den teoretiske kunnskapen studenten tilegner seg vil bidra til faglig kompetent undervisning på mellom- og ungdomstrinnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
MGL4120
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Dette emnet gir en innføring i grunnleggende matematiske og logiske metoder. Gjennom emnets aktiviteter vil studentene utvikle evnen til å formalisere og utføre matematiske resonnementer både selvstendig og sammen med elever.
Emnet omfatter:
- Matematisk språk, symbolbruk og begrepsdanning.
- Mengdelære.
- Egenskaper ved hele, reelle og komplekse tall.
- Utsagnslogikk.
- Bevismetoder, inkludert direkte bevis, indirekte bevis, motsigelsesbevis og ulike typer induksjonsbevis.
- Anvendelse av bevis og matematisk argumentasjon i matematikkundervisning i skolen.
- Ekvivalensrelasjoner og funksjoner.
- Kardinalitet til mengder.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal studenten ha kunnskap om:
-
Grunnleggende mengdelære, herunder notasjon, terminologi og operasjoner for mengder.
-
Egenskaper ved hele, reelle og komplekse tall.
-
Grunnleggende utsagnslogikk, herunder logiske konnektiver, åpne og sammensatte utsagn, logisk evkvialens og kontradisksjon.
-
Ekvivalensrelasjoner og definisjon av funksjonsbegrepet som en ekvivalensrelasjon.
-
Kardinalitet til mengder, herunder tellbarhet og overtellbarhet.
Ferdigheter
Etter endt studium skal studenten kunne:
-
Forstå, formalisere og gjennomføre matematiske resonnementer ved å anvende ulike metoder for bevis.
-
Sette seg inn i matematiske resonnement og verifisere de logiske argumentene.
-
Planlegge og gjennomføre egen undervisning som omhandler bevis og matematisk argumentasjon i skolen.
Generell kompetanse
Etter endt studium skal studenten:
-
Kunne initiere og lede undersøkelser og eksperimenter som danner utgangspunkt for matematisk deduksjon.
-
Kunne vurdere de logiske konsekvensene av matematiske utsagn i skolematematikken, samt evaluere graden av nøyaktighet i læremidler og oppgaver.
Forkunnskapskrav
60 studiepoeng i matematikk fra syklus 1 i lærerutdanning eller tilsvarende kompetanse i matematikk.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 6 Timer | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Gjennom semesteret skal det leveres to skriftlige arbeidskrav. Hvert arbeidskrav skal inkludere et kort refleksjonsnotat som beskriver prosessen med å løse oppgavene.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Sean Peter Kåss MartinStudieprogramleder:
Vidar KjetilstadFaglærer:
Cato TveitPraksiskoordinator:
Kitty Marie GarborgStudiekoordinator:
Kjersti GjedremArbeidsformer
Seminarundervisning med forelesning, oppgaveregning, diskusjon og gruppearbeid.
Det legges opp til at studentgruppen skal fungere som et læringsfellesskap, blant annet gjennom en 'regnestue' der studentene kan samles for å arbeide med oppgaver og problemstillinger i fellesskap.
Det forutsettes at studentene arbeider med oppgaver utenom undervisningstiden.
Notater fra undervisningen vil bli delt i læringsplattformen Canvas.
Praksis
15 dagers praksis.