Masteroppgave i engelsk, grunnskolelærerutdanning 5.-10.trinn (MGL430M)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
MGL430M
Versjon
1
Vekting (Sp)
45
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- Ha kunnskaper om hvilke elementer som inngår i en prosjektbeskrivelse og sammenhengen mellom disse
- Ha kunnskaper om elementene som inngår i et forskningsprosjekt, samt relevante teorier og metoder
Ferdigheter
- Kunne formulere forskningsspørsmål/problemstilling
- Kunne gjennomgå forskningslitteratur på feltet og eventuelt bruke passende forskningsmetoder for å samle inn datamateriale
- Kunne utarbeide en prosjektbeskrivelse for eget mastergradsprosjekt som redegjør for: prosjektets tematikk og forskningsspørsmål, aktuell litteratur, teoretisk innramming og forskningsmetodisk tilnærming og realistisk tidsplan for gjennomføring av prosjektet
- Kunne skrive en oppgave på bakgrunn av en prosjektbeskrivelse hvor studenten viser innsikt i aktuell forskning, teorier og metoder med relevans til oppgavens problemstilling
- Kunne formidle eget forskningsprosjekt på en faglig forsvarlig måte
Generell kompetanse
- Ha kunnskaper om forskningsprosessen
- Kunne identifisere og reflektere over aktuelle forskningsetiske problemstillinger i eget forskningsprosjekt
- Kunne presentere eget forskningsprosjekt med et språk tilpasset formål, mottaker, og situasjon
Forkunnskapskrav
MGL2032 Engelsk 1: Engelsk lingvistikk for lærere. Trinn 5.-10., MGL2033 English 1; English Teaching Methodology for Young Learners (5.-10.trinn), MGL2034 English 2; English Teaching Methodology 2 (5.-10.trinn), MGL2035 English 2: English language, literature and culture (5-10), MGL4036 Critical literacies pedagogy in the EFL classroom, MGL4037 Inkluderende forskning og andrespråkspragmatikk: Et fokus på unge elever
MGL2032 Engelsk 1: Engelsk lingvistikk for lærere. Trinn 5.-10., MGL2033 English 1; English Teaching Methodology for Young Learners (5.-10.trinn), MGL2036 English 2. English teaching methodology: Language, literature and culture (5-10), MGL4036 Critical literacies pedagogy in the EFL classroom, MGL4037 Inkluderende forskning og andrespråkspragmatikk: Et fokus på unge elever
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Masteroppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Omfanget på masteroppgaven er på 20 000- 40 000 ord med skrifttype 12 og linjeavstand 1,5 (i Times New Roman eller tilsvarende skrifttype). Forside, innholdsfortegnelse, forord, litteraturliste og vedlegg teller ikke med i omfanget.Masteroppgaven skal skrives på engelsk. Forventet språklig nivå på oppgaven er C1 eller nær C2.Kandidater har ikke krav på nye veiledningstimer ved nytt eksamensforsøk/nytt opptak.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Prosjektbeskrivelse
Kandidaten skal levere en prosjektbeskrivelse på 5-7 sider som vurderes til godkjent/ikke godkjent
- Muntlig presentasjon av masteroppgaven
Kandidatene skal etter innlevering presentere og diskutere oppgaven i et muntlig framlegg. Varighet 20-30 minutter. Vurderingsordningen her er godkjent/ikke godkjent.
Muntlig presentasjon må være godkjent for å få vurdering på masteroppgaven.
Hvis en kandidat må levere ny eller bearbeidet oppgave, skal det avholdes ny presentasjon.
- 70% oppmøte på forsknings- og skrive-workshops
Obligatorisk arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til vurdering. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 3-8 nr. 3.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Silje Henriette Amalia NormandStudiekoordinator:
Karen Elizabeth Gilje WoieÅpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.