Akademisk skriving, teori og metode i historiefaget (MHI330)
Emnet skal forberede studentene på arbeidet med masteroppgaven. Emnet vil gi en innføring i akademisk oppgaveskriving, arbeid med problemstillingsformulering, bruk av teori samt refleksjoner knyttet til arbeidet med kvalitative forskningsmetoder. Målet med dette emnet er å gi studentene gode vitenskapelige verktøy, metoder og refleksjoner som vil hjelpe dem med å planlegge og strukturere masteroppgaven.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
MHI330
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
Emnet innebærer en generell innføring i akademisk oppgaveskriving, dvs. en gjennomgang av sentrale kjennetegn for god akademisk skriving ifm. masteroppgaven: arbeid med litteratursøking, formulering av problemstilling, innføring i ulike kvalitative forskningsmetoder samt refleksjoner knyttet til teoribruk i oppgaven. I dette emnet vil studentene både få innspill om god akademisk skriving samt ha anledning til å jobbe selv med problemformulering, metode og teoribruk.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
-
ha inngående innsikt i metoder knyttet til god akademisk skriving og litteratursøking
-
ha avansert kunnskap om og et reflektert forhold til bruk av teori i vitenskapelige arbeid
-
ha kunnskap om kvalitative forskningsmetoder
-
ha et reflektert forhold til ulike historiske forskningstradisjoner
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne drøfte utfordringer i forbindelse god akademisk skriving og problemformulering i vitenskapelige arbeid
-
kunne beherske metoder for å gjennomføre litteratursøking og kildekritisk arbeid
-
kunne mestre ulike kvalitative forskningsmetoder
-
kunne designe et sammenhengende forskningsprosjekt
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne presentere og begrunne et selvstendig forskningsprosjekt
-
kunne formidle personlige, teoretiske og metodologiske refleksjoner
-
kunne strukturere faglige resonnementer knyttet til teorier og metoder i historisk forskning
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | 30 Minutter | Bestått/ Ikke bestått |
Muntlig eksamen der studentene presenterer et selvstendig forskningsprosjekt
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
70 % obligatorisk oppmøte på forelesning og seminarer
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Signe EkenbergArbeidsformer
Forelesninger og seminarer.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Humanistisk fagteori og metoder (MLE330_1) | 10 |
Historisk teori og praksis (MHI331_1) | 15 |
Åpent for
Åpent for studenter på master i historie og historiedidaktikk og lektorutdanning for trinn 8-13 med historie som fag 1.