Forskningsmetode og vitenskapsteori (MID400)
Forskningsmetode og vitenskapsteori gir kunnskap om forskningsprosesser innen kvalitative og kvantitative metoder,vitenskapsteori og forskningsetikk innenfor idrettsvitenskap. Analyse av idrettsvitenskapelige problemstillinger med utgangspunkt i vitenskapsteoretiske posisjoner og forskningsfeltets egenart og plass i samfunnet står sentralt i emnet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
MID400
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet inneholder tre hovedområder: (i) kvalitative metoder, (ii) kvantitative metoder og (iii) vitenskapsteori og forskningsetikk. I kvalitative metoder legges det vekt på metodologisk grunnlag, metodiske tilnærminger for innsamling og analyse av data, for presentasjon av funn og for vurdering av forskningens troverdighet og gyldighet. I kvantitative metoder legges det vekt på metoder for utvelging, innsamling og analyse av data i tverrsnittsundersøkelser, langsgående undersøkelser og komparative undersøkelser. Vitenskapsteori og forskningsetikk inngår som en egen del i emnet, samt i undervisningen i kvalitative og kvantitative metoder. Her legges det vekt på vitenskapelige teorier, filosofi og forskningsetiske retningslinjer, inklusive ivaretakelse av personvern, samt forskningsetiske refleksjoner og avveiinger i konkrete forskningsprosjekt. Hovedtema statistikk og dataanalyse er en del av kvantitative metoder. Her vil studentene få en gjennomgang av, og innføring i, programvaren SPSS. I kvalitative metoder vil det bli gitt en gjennomgang av programvaren Nvivo.
Emnet er sentrert om idrettsvitenskapens forskningstradisjon, og omfatter analyser av publiserte vitenskapelige artikler med tanke på å klargjøre metodologiske forutsetninger for kunnskapsproduksjonen i faget. Videre vil en i dette emnet kaste lys over og vurdere ulike forskningsdesign og metoder som er anvendt i idrettsvitenskap.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten skal ha:
- ha inngående kunnskap om forskningsprosesser innen kvalitative og kvantitative metoder og om ulike forskningstradisjoner innenfor idrettsvitenskap.
- kunne analysere idrettsvitenskaplige problemstillinger med utgangspunkt i vitenskapsteoretiske posisjoner og forskningsfeltets egenart og plass i samfunnet.
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne:
- utarbeide og begrunne et metodologisk og praktisk metodisk grunnlag for et selvstendig masterprosjekt.
- analysere og vurdere vitenskapelige arbeider knyttet til ulike idrettsvitenskapelige tradisjoner.
- bruke relevante forskningsmetoder og redskaper på en selvstendig måte.
Generell kompetanse
Kandidaten skal kunne:
- analysere og reflektere over vitenskapelige kunnskapsproduksjon generelt og i idrettsvitenskap spesielt.
- vurdere forskningsetiske problemstillinger generelt og dokumentere at etiske retningslinjer er ivaretatt i eget vitenskapelig arbeid.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
2 skriftlige oppgaver
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig oppgave, kvalitativ metode | 1/2 | 2.5 Dager | Bokstavkarakterer | |
Skriftlig oppgave, kvantitativ del | 1/2 | 2.5 Dager | Bokstavkarakterer |
Eksamensformen er hjemmeeksamen; to individuelle skriftlige oppgaver i hhv kvantitative og kvalitative metoder. Skriftlig oppgave 1, kvalitative metoder Skriftlig oppgave 2, kvantitative metoder. Hver eksamen strekker seg over 2.5 dager. Hver av besvarelsene skal være på 2500 ord +/- 10 %. Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype). Referansestilen følger APA-7.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen:
Det er tre obligatoriske arbeidskrav som vurderes til godkjent / ikke godkjent. Fristene for innlevering er fordelt utover semesteret:
Oppgave 1 (individuell): Vitenskapsteori. Skriftlig rapport, inntil 2000 ord +\- 10 %.
Oppgave 2 (gruppe): kvalitativ metode. Skriftlig rapport, inntil 3000 ord (+/- 10%).
Oppgave 3 (gruppe): kvantitative metode. Skriftlig rapport, inntil 3000 ord (+/- 10%).
Studenter som får en eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet til en ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form. Studenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved innlevering av ny oppgave.
Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Det er obligatorisk tilstedeværelse på samlingene (80%).
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Sebastian Schanche SandgrenFaglærer:
Sebastian Schanche SandgrenFaglærer:
Sindre Mikal DyrstadFaglærer:
Shaher Ahmmad Ibrahim ShalfawiStudieprogramleder:
Håvard MyklebustStudiekoordinator:
Solveig RöwekampArbeidsformer
Emnet er samlingsbasert med nettstøtte og organisert med 3 samlinger på campus av 3 dager. Det legges opp til bruk av varierte arbeidsmåter med ulike former for nettstøtte før, mellom og etter samlingene, inklusiv synkrone nettforelesninger og nettmøter.
Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400-450 timer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Forskningsmetode og vitenskapsteori (MSP300_1) | 15 |
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.