Fysisk aktivitet og helse (MID401)

Emnet fysisk aktivitet og helse gir kunnskaper om anbefalinger, målemetoder og status for fysisk aktivitet og fysisk form i befolkningen, samt om sammenhengen mellom fysisk aktivitet og livsstilssykdommer. Fysisk aktivitet, som forebyggende og helsefremmende tiltak for ulike grupper på ulike arenaer, står sentralt i emnet. Teorier knyttet til motivasjon for fysisk aktivitet og atferdsendringer diskuteres også.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024

Fakta

Emnekode

MID401

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Sammenheng mellom fysisk aktivitet og helse.

Utvikling av fysisk form og anbefalinger om fysisk aktivitet.

Fysisk aktivitet for barn og unge generelt og i skolen spesielt.

Strategier og metoder for å fremme deltakelse i fysisk aktivitet.

Kunnskap om mulige negative helseeffekter som følge av toppidrett og fysisk aktivitet.

Prosjektutvikling av helsefremmende tiltak - metodikk, implementering og vurdering.

Bruke relevante forskningsmetoder og redskaper på en selvstendig måte.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

  • Ha avansert kunnskap om sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse for forskjellige målgrupper.
  • Ha kunnskap om ulike faktorer som har betydning for oppnåelsen av atferdsendringer knyttet til økt fysisk aktivitet
  • Ha kunnskap om mulige effekter - også tilknyttet bærekraft - som kan følge atferdsendringer knyttet til økt fysisk aktivitet
  • Ha kunnskap om forhold som påvirker implementering av treningstiltak for ulike målgrupper. 

Ferdigheter

  • Kunne anvende kunnskap, teorier og metoder innen fagområdet for å vurdere ulike måter å påvirke fysisk aktivitet og fysisk form for ulike målgrupper
  • Kunne planlegge, implementere og vurdere en livsstilsendring
  • Kunne planlegge og gjennomføre tester av fysisk form, samt vurdere styrker og svakheter ved testene.

Generell kompetanse

  • Kunne analysere og reflektere over idrettsvitenskapelige og aktivitetsmedisinske problemstillinger.
  • Kunne kommunisere om aktuelle problemstillinger, analyser og konklusjoner innen fysisk aktivitet og helse med skolesektoren, helsesektoren og allmennheten. 
  • Kunne bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser som kan tilrettelegge for økt fysisk aktivitet hos ulike målgrupper.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Individuell skriftlig oppgave 1/1 10 Dager Bokstavkarakterer Alle

Oppgaven skal være på 3000 ord (+/- 10 %) og ha med sammendrag og litteraturliste. Skriftstørrelse 12  og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype). Forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste inngår ikke i ordavgrensningen. APA 7 skal benyttes som referansesystem.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Individuell skriftlig oppgave, Planlegge, gjennomføre og evaluere egenintervensjon, Analyse av vitenskapelig artikkel, Obligatorisk oppmøte (80%)
  • Individuell skriftlig oppgave (2000 ord +/- 10%). Hver student skal også gi konstruktiv kritikk på en medstudents oppgave.
  • Studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere en livsstilsendring hvor hovederfaringer skal presenteres muntlig.
  • Gruppeoppgave: Analyse av en vitenskapelig artikkel. Gruppene presenterer artikkelen i plenum.
  • Det er obligatorisk oppmøte (80 %).

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent og må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Håvard Myklebust

Studiekoordinator:

Solveig Röwekamp

Arbeidsformer

Totalt ni dager som organiseres i maksimalt fem samlinger. Forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, seminarpresentasjoner, livsstilsendring og praktisk utprøving av aktivitetstilbud.

Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400 - 450 timer.

Åpent for

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.

I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto