Pedagogiske perspektiver i idrettsvitenskap (MID402)
Emnet legger vekt på å belyse idrettspedagogiske perspektiver knyttet til ulike aktivitetsopplegg. I emnet vil studentene benytte ulike metoder (observasjon, testing, intensitetsmåling og spørreskjema) for å løse idrettsvitenskapelig problemstillinger i fellesskap. Undervisningen i emnet fremmer praksisnærhet og gir mulighet til å eksperimentere kreativt med ulike aktiviteter og læringsstrategier.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
MID402
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal kandidaten kunne:
Kunnskaper
- Ha kompetanse til å analysere aktivitetsopplegg (individuelt og kollektivt) i idrett og anvende dette i et didaktisk perspektiv.
- Ha kunnskap som fremmer evnen til å reflektere over forberedelse, gjennomføring av aktivitetsopplegg i lys av læringsutbytte, læringsklima, læringsstrategier og feedback.
- Ha inngående kjennskap til forskningsprosessen og hvordan relevant kunnskap kan produseres i idrettslige aktiviteter.
Ferdigheter
- Kunne demonstrere planleggingskompetanse på kort sikt for godt aktivitetsopplegg og reflektere rundt ulike innlæringsmetoder.
- Kunne systematisk og kritisk vurdere egen og andres undervisningspraksis i idrett.
- Kunne vise undervisningsferdigheter og kunne benytte ulike strategier for god undervisning i idrett.
- Kunne eksemplifisere hvordan gode læringsmiljøer utvikles og hvordan deltakernes mestringstro kan fremmes i idrett.
- Kunne forklare hvordan utøvernes indre motivasjon for livslang læring kan fremmes gjennom idrettsaktiviteter.
Generell kompetanse
- Kunne bidra til å utvikle forskningsbasert praksisutøving som idrettstrener.
- Kunne systematisk og kritisk vurdere idrettspedagogiske problemstillinger i lys av forskningslitteratur.
- Kunne bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i den organiserte idretten.
- Kunne benytte ulike datainnsamlingsteknikker og analysere kvantitative og kvalitative data relaterte til idrettspedagogiske problemstillinger.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 1 Uker | Bokstavkarakterer |
Ut fra tilfeldig trekning omarbeides og utvides en av oppgavene fra arbeidskravene. Omfang: 3500 +/- 10 %, utenom forside, innholdsfortegnelse, litteratur og evt. vedlegg; krav til APA 7th.Ved kontinuasjonseksamen bearbeides samme oppgave.Allerede innsamlet datamateriale kan benyttes ved ny innlevering ved kontinuasjonseksamen.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- 80 % tilstedeværelse, datainnsamling av samtlige arbeidskrav skjer i undervisningen, dermed er dette nødvendig.
- 3 arbeidskrav på 2000 ord +/- 10 % / oppgave
Arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Eva LeibingerFaglærer:
Eva LeibingerFaglærer:
Gaute Sørensen ScheiFaglærer:
Atle MjåtveitStudieprogramleder:
Håvard MyklebustStudiekoordinator:
Solveig RöwekampArbeidsformer
Totalt 8 dager som organiseres i maksimalt 5 samlinger. Forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, seminar, presentasjoner, praktisk utprøving av aktivitetstilbud for elever og utøvere.
Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400-450 timer.
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.