Pedagogiske perspektiver i idrettsvitenskap (MID402)

Emnet legger vekt på å belyse idrettspedagogiske perspektiver knyttet til ulike aktivitetsopplegg. I emnet vil studentene benytte ulike metoder (observasjon, testing, intensitetsmåling og spørreskjema) for å løse idrettsvitenskapelig problemstillinger i fellesskap. Undervisningen i emnet fremmer praksisnærhet og gir mulighet til å eksperimentere kreativt med ulike aktiviteter og læringsstrategier.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024

Fakta

Emnekode

MID402

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Idrettspedagogiske perspektiver knyttet til ulike aktivitetsopplegg. Observasjon av egen og andres aktivitetsopplegg. Bruk av spørreskjema for måling av selvbestemmelse, mestringstro og motivasjonsklima i idrett. Måle intensitetsnivå i aktivitetsopplegg. Eksperimentere kreativt med ulike aktiviteter og læringsstrategier.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal kandidaten kunne:

Kunnskaper

  • Ha kompetanse til å analysere aktivitetsopplegg (individuelt og kollektivt) i idrett og anvende dette i et didaktisk perspektiv.
  • Ha kunnskap som fremmer evnen til å reflektere over forberedelse, gjennomføring av aktivitetsopplegg i lys av læringsutbytte, læringsklima, læringsstrategier og feedback.
  • Ha inngående kjennskap til forskningsprosessen og hvordan relevant kunnskap kan produseres i idrettslige aktiviteter.

Ferdigheter

  • Kunne demonstrere planleggingskompetanse på kort sikt for godt aktivitetsopplegg og reflektere rundt ulike innlæringsmetoder.
  • Kunne systematisk og kritisk vurdere egen og andres undervisningspraksis i idrett.
  • Kunne vise undervisningsferdigheter og kunne benytte ulike strategier for god undervisning i idrett.
  • Kunne eksemplifisere hvordan gode læringsmiljøer utvikles og hvordan deltakernes mestringstro kan fremmes i idrett.
  • Kunne forklare hvordan utøvernes indre motivasjon for livslang læring kan fremmes gjennom idrettsaktiviteter. 

Generell kompetanse 

  • Kunne bidra til å utvikle forskningsbasert praksisutøving som idrettstrener.
  • Kunne systematisk og kritisk vurdere idrettspedagogiske problemstillinger i lys av forskningslitteratur.
  • Kunne bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i den organiserte idretten.
  • Kunne benytte ulike datainnsamlingsteknikker og analysere kvantitative og kvalitative data relaterte til idrettspedagogiske problemstillinger.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 1/1 1 Uker Bokstavkarakterer

Ut fra tilfeldig trekning omarbeides og utvides en av oppgavene fra arbeidskravene. Omfang: 3500 +/- 10 %, utenom forside, innholdsfortegnelse, litteratur og evt. vedlegg; krav til APA 7th.Ved kontinuasjonseksamen bearbeides samme oppgave.Allerede innsamlet datamateriale kan benyttes ved ny innlevering ved kontinuasjonseksamen.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Arbeidskrav, Obligatorisk oppmøte
  • 80 % tilstedeværelse, datainnsamling av samtlige arbeidskrav skjer i undervisningen, dermed er dette nødvendig.
  • 3 arbeidskrav på 2000 ord +/- 10 % / oppgave

Arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen.

Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Eva Leibinger

Faglærer:

Eva Leibinger

Faglærer:

Atle Mjåtveit

Studieprogramleder:

Håvard Myklebust

Studiekoordinator:

Solveig Röwekamp

Arbeidsformer

Totalt 8 dager som organiseres i maksimalt 5 samlinger. Forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, seminar, presentasjoner, praktisk utprøving av aktivitetstilbud for elever og utøvere.

Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400-450 timer.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.

I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto