Fysisk aktivitet og helse (MID411)
Emnet fysisk aktivitet og helse gir kunnskaper om anbefalinger, målemetoder og status for fysisk aktivitet og fysisk form i befolkningen, samt om sammenhengen mellom fysisk aktivitet og livsstilssykdommer. Fysisk aktivitet som forebyggende og helsefremmende tiltak for ulike grupper på ulike arenaer, står sentralt i emnet. Teorier knyttet til motivasjon for fysisk aktivitet og atferdsendringer diskuteres også.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
MID411
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Sammenheng mellom fysisk aktivitet og helse.
Utvikling av fysisk form og anbefalinger om fysisk aktivitet.
Strategier og metoder for å fremme deltakelse i fysisk aktivitet
Kunnskap om mulige negative helseeffekter som følge av toppidrett og fysisk aktivitet.
Prosjektutvikling av helsefremmende tiltak - metodikk, implementering og vurdering.
Bruke relevante forskningsmetoder og redskaper på en selvstendig måte.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- Ha avansert kunnskap om sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse.
- Ha kunnskap om ulike faktorer som har betydning for oppnåelsen av atferdsendringer knyttet til økt fysisk aktivitet
- Ha kunnskap om mulige effekter - også tilknyttet bærekraft - som kan følge atferdsendringer knyttet til økt fysisk aktivitet
- Ha kunnskap om forhold som påvirker implementering av treningstiltak for ulike målgrupper.
Ferdigheter
- Kunne anvende kunnskap, teorier og metoder innen fagområdet for å vurdere ulike måter å påvirke fysisk aktivitet og fysisk form for ulike målgrupper
- Kunne planlegge, implementere og vurdere en livsstilsendring
- Kunne planlegge og gjennomføre tester av fysisk form, samt vurdere styrker og svakheter ved testene.
Generell kompetanse
- Kunne analysere og reflektere over aktivitetsmedisinske problemstillinger.
- Kunne kommunisere om aktuelle problemstillinger, analyser og konklusjoner innen fysisk aktivitet med helsesektoren og allmennheten.
- Kunne bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser som kan tilrettelegge for økt fysisk aktivitet hos ulike målgrupper.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig oppgave | 1/1 | 7 Dager | Bokstavkarakterer |
Oppgaven skal være på 2000 ord (+/- 10 %) og ha med sammendrag og litteraturliste. Font 12 og linjeavstand 1,5. (i Calibri eller tilsvarende skrifttype) Forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste inngår ikke i ordavgrensningen. APA 7 skal benyttes som referansesystem.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Individuell skriftlig oppgave (1500 ord +/- 10%). Hver student skal også gi konstruktiv kritikk på en medstudents oppgave.
- Studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere en livsstilsendring hvor hovederfaringer skal presenteres muntlig.
- Gruppeoppgave: Analyse av en vitenskapelig artikkel. Gruppene presenterer artikkelen i plenum.
- Det er obligatorisk oppmøte (80 %)
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent og må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Andreas ÅvitslandFaglærer:
Andreas ÅvitslandStudieprogramleder:
Håvard MyklebustStudiekoordinator:
Solveig RöwekampFaglærer:
Sindre Mikal DyrstadArbeidsformer
Totalt antall undervisningsdager: 6 hele dager. Forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, seminarpresentasjoner, livsstilsendring og praktisk utprøving av aktivitetstilbud.
Arbeidsomfanget for et emne på 10 studiepoeng er stipulert til 250 - 300.
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.