Kunnskapsgrunnlag i sosialt arbeid og sosialpedagogikk (MSO114)

Emnet skal gi studentene kunnskap og ferdigheter innen fagfeltene sosialt arbeid og sosialpedagogikk. Teorier i og om sosialt arbeid og sosialpedagogikk blir samlet og hver for seg satt inn i en historisk og samfunnsmessig kontekst. Etiske utfordringer og teoretiske perspektiver knyttet til makt som fenomen vil vektlegges, samt sammenhenger mellom makt og myndiggjøring/marginalisering. Et sentralt tema vil være relasjonen mellom praksisfelt, profesjon og forskning. Emnet skal bidra til utviklingen av både refleksiv profesjonspraksis og refleksiv forskning.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025

Fakta

Emnekode

MSO114

Versjon

1

Vekting (stp)

20

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Sosialt arbeid og sosialpedagogikk deler målet om å utfordre og bekjempe sosial urettferdighet, samtidig som en hjelper mennesker som er i en utsatt samfunnsmessig posisjon. Den historiske opprinnelsen til de to fagene er ulik. Sosialt arbeid startet som praktisk filantropi med sosialpolitisk forankring. God praksis ble senere formulert i teori. Sosialpedagogikk begynte som en teoretisk disiplin, hvor teoretiske ideer senere ble satt ut i praksis. 

Emnet er bygget opp slik at studentene i første fase vil få innblikk i begge fagene. Deretter vil teoretiske perspektiver som er relevante for utøvelse og forskning i fagene trekkes inn. Den siste delen skal bidra til egenutvikling relatert til eget faglige ståsted og forskning.

Læringsutbytte

Kunnskap 

Studenten skal ha inngående kunnskap om:

  • Fagenes historie, mandat, kunnskapskilder, samt egenart og fellestrekk
  • Teorier, praksis og etikk innenfor sosialt arbeid og sosialpedagogikk samt aktuelle problemstillinger.
  • Ulike former for makt og diskriminering.
  • Relevante teoretiske perspektiver, forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdene.

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • Analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet.
  • Analysere og reflektere kritisk over ulike former for makt og diskriminering. 
  • Finne, vurdere og henvise til relevant teori, praksis og forskning innenfor fagområdene.
  • Reflektere kritisk over egen kunnskaps- og forskningstilnærming. 

Generell kompetanse

Studenten skal kunne:

  • Vise innsikt i sentrale fag- og yrkesetiske problemstillinger.
  • Under veiledning, planlegge og gjennomføre arbeidspresentasjoner alene og som deltaker i en gruppe.
  • Fremstille skriftlige arbeider i henhold til akademiske vitenskapelige formkrav

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappeeksamen 1/1 Bokstavkarakterer Alle

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Nærværskrav, Muntlig presentasjon

Obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Nærmere informasjon om de obligatoriske aktivitetene blir annonsert på Canvas.

Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.

Nærværskrav: Det er krav om 75 % nærværsplikt ved emnets mappeseminarer.

Muntlig presentasjon: Studenten gir en muntlig presentasjon av sitt pågående arbeid med eksamensmappen.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Brita Gjerstad

Emneansvarlig:

Kristina Johansen

Arbeidsformer

Emnet blir tilbudt som ordinært kurs med forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid og deltakerpresentasjoner.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag (MSO112_1) 20
Sosialpedagogikkens kunnskapsgrunnlag (MSO113_1) 20

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto