Kunnskapsgrunnlag i sosialt arbeid og sosialpedagogikk (MSO114)
Emnet skal gi studentene kunnskap og ferdigheter innen fagfeltene sosialt arbeid og sosialpedagogikk. Teorier i og om sosialt arbeid og sosialpedagogikk blir samlet og hver for seg satt inn i en historisk og samfunnsmessig kontekst. Etiske utfordringer og teoretiske perspektiver knyttet til makt som fenomen vil vektlegges, samt sammenhenger mellom makt og myndiggjøring/marginalisering. Et sentralt tema vil være relasjonen mellom praksisfelt, profesjon og forskning. Emnet skal bidra til utviklingen av både refleksiv profesjonspraksis og refleksiv forskning.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
MSO114
Versjon
1
Vekting (stp)
20
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Sosialt arbeid og sosialpedagogikk deler målet om å utfordre og bekjempe sosial urettferdighet, samtidig som en hjelper mennesker som er i en utsatt samfunnsmessig posisjon. Den historiske opprinnelsen til de to fagene er ulik. Sosialt arbeid startet som praktisk filantropi med sosialpolitisk forankring. God praksis ble senere formulert i teori. Sosialpedagogikk begynte som en teoretisk disiplin, hvor teoretiske ideer senere ble satt ut i praksis.
Emnet er bygget opp slik at studentene i første fase vil få innblikk i begge fagene. Deretter vil teoretiske perspektiver som er relevante for utøvelse og forskning i fagene trekkes inn. Den siste delen skal bidra til egenutvikling relatert til eget faglige ståsted og forskning.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten skal ha inngående kunnskap om:
- Fagenes historie, mandat, kunnskapskilder, samt egenart og fellestrekk
- Teorier, praksis og etikk innenfor sosialt arbeid og sosialpedagogikk samt aktuelle problemstillinger.
- Ulike former for makt og diskriminering.
- Relevante teoretiske perspektiver, forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdene.
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- Analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet.
- Analysere og reflektere kritisk over ulike former for makt og diskriminering.
- Finne, vurdere og henvise til relevant teori, praksis og forskning innenfor fagområdene.
- Reflektere kritisk over egen kunnskaps- og forskningstilnærming.
Generell kompetanse
Studenten skal kunne:
- Vise innsikt i sentrale fag- og yrkesetiske problemstillinger.
- Under veiledning, planlegge og gjennomføre arbeidspresentasjoner alene og som deltaker i en gruppe.
- Fremstille skriftlige arbeider i henhold til akademiske vitenskapelige formkrav
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Nærmere informasjon om de obligatoriske aktivitetene blir annonsert på Canvas.
Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Nærværskrav: Det er krav om 75 % nærværsplikt ved emnets mappeseminarer.
Muntlig presentasjon: Studenten gir en muntlig presentasjon av sitt pågående arbeid med eksamensmappen.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Brita GjerstadEmneansvarlig:
Kristina JohansenArbeidsformer
Emnet blir tilbudt som ordinært kurs med forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid og deltakerpresentasjoner.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag (MSO112_1) | 20 |
Sosialpedagogikkens kunnskapsgrunnlag (MSO113_1) | 20 |