Profesjonsrollen, selvrefleksjon og konflikthåndtering (MSO255)
Sosialfaglig og barnevernfaglig arbeid innebærer håndtering av tunge etiske dilemma, og et stort ansvar for vurderinger og beslutninger som har store konsekvenser for mennesker i utsatte situasjoner. Dette emnet fokuserer på organisatoriske rammer, rolleforståelse og personlig relasjonskompetanse. Emnet tar for seg den glidende overgangen mellom rolle og person, og mellom profesjonskompetanse og personlig kompetanse, sett i sammenheng med organisatoriske forhold. Hensikten er å gi studentene kunnskap om teorier og forskning rundt emosjonelt arbeid, etiske dilemma og mestringsstrategier som kan anvendes i profesjonelt relasjonsarbeid.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
MSO255
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Målet med emnet er at studentene skal kunne anvende teoretiske perspektiv og metoder til å reflektere over egen rolle og kompetanse. sett i sammenheng med organisatoriske rammer, på en selvstendig måte. Emnet vil inneholde både teoretiske og praktiske tilnærminger, med sikte på å bevisstgjøre og utvikle organisatorisk forståelse, personlig kompetanse og ferdigheter i forhold til krevende relasjonelt arbeid.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Kunnskap om sammenhengen mellom kunnskapsgrunnlaget i sosialt arbeid og sosialpedagogikk og profesjonsrollen innenfor fagområdet.
Kunnskap om sammenheng mellom profesjonsrolle, organisasjon, emosjoner og etikk.
Kunnskap om emosjonelle belastninger og mestringsstrategier i barnevernfaglig og sosialfaglig arbeid.
Kunnskap om konflikter og strategier for konflikthåndtering i profesjonelt arbeid.
Kunnskap om helse, miljø og sikkerhet i barnevernfaglig arbeid.
Ferdigheter:
Kan anvende teorier i analysen av egen profesjonspraksis, både med hensyn til kunnskapsgrunnlaget og teorier for selvrefleksjon, emosjonelt arbeid og konflikthåndtering.
Reflektere kritisk over egen praksis, både med tanke på egne relasjonelle ferdigheter og emosjonelle belastninger.
Kan reflektere kritisk rundt emosjonelle forhold i relasjonelt arbeid og identifisere relevante mestringsstrategier.
Kan reflektere rundt egen og andres rolle i forhold til kritikk og konflikter, og identifisere relevante strategier for konflikthåndtering.
Analysere og reflektere over sammenheng mellom organisasjon og arbeidssituasjon, med hensyn til helse, miljø og sikkerhet.
Generell kompetanse:
Avansert forståelse for sammenhengen mellom profesjonsutøvelse, emosjonelle prosesser og relasjonelt arbeid.
Avansert forståelse av sammenhengen mellom arbeidsmiljø, emosjonelle belastninger og organisatoriske rammer for barnevernfaglig arbeid.
Økt kompetanse i forhold til rolleforståelse og konflikthåndtering.
Kompetanse til å analysere sammenhenger i utfordrende relasjoner i barnevernfaglig og sosialfaglig arbeid.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Mappe-eksamen bestående av 2 skriftlige oppgaver. Oppgavene presenteres og diskuteres i seminarene før mappen leveres inn. Kriterier og format for de ulike eksamensdelene angis nærmere av emneansvarlig på Canvas.Konsekvensar av å ikke bestå eksamen: Dersom studenten ikke består eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. De deleksamener og obligatoriske arbeidskrav som allerede er bestått, må ikke tas på ny. Studenten må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Denne obligatoriske aktiviteten må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning vil bli trukket fra eksamen.
75% obligatorisk deltagelse på nærmere definerte deler av undervisningen: Se nærmere kunngjøring på Canvas.
Arbeidsformer
Forelesninger, seminarer, gruppearbeid, presentasjoner og individuelle oppgaver.
Åpent for
Master i sosialfag.
Enkeltemne. Åpent for studenter med bachelor i barnevern, sosialt arbeid, vernepleier eller annen relevant utdanning.