Forskningsmetode og vitenskapsteori (MSP300)
Forskningsmetode og vitenskapsteori omfatter vitenskapsteori, kvalitative og kvantitative metoder og forskningsetikk. I emnet inngår et analyseseminar hvor disse temaene utdypes og knyttes til spesialpedagogisk forskning. I analyseseminaret vil studentene analysere, vurdere og diskutere artikler som er publisert i vitenskaplige tidsskrift.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
MSP300
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet inneholder tre hovedområder: (i) kvalitative metoder, (ii) kvantitative metoder og (iii) forskningsetikk.
I kvalitative metoder legges det vekt på metodologisk grunnlag, metodiske tilnærminger for datagenerering og analyse, for presentasjon og diskusjon av funn og for vurdering av forskningens troverdighet og gyldighet.
I kvantitative metoder legges det vekt på metoder for utvelging, innsamling og analyse av data i tverrsnittsundersøkelser, langsgående undersøkelser og komparative undersøkelser. Vitenskapsteoretiske tema inngår i undervisningen i kvalitative og kvantitative metoder.
Forskningsetikk inngår som et eget tema i emnet. Her legges det vekt på forskningsetiske retningslinjer, inkl. ivaretakelse av personvern, samt forskningsetiske refleksjoner og avveiinger i konkrete forskningsprosjekt.
SPSS og Nvivo inngår i henholdsvis kvantitative metoder og kvalitative metoder. I analyseseminaret er innholdet konsentrert om spesialpedagogikkens forskningstradisjoner, og her inngår analyse og vurdering av vitenskapelige publikasjoner.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
- Ha inngående kunnskap om forskningsprosesser innen kvalitative og kvantitative metoder og om fagspesifikke forskningstradisjoner
- Ha inngående kunnskap om kvalitative og kvantitative forskningsdesign, om ulike vitenskapsteoretiske posisjoner, elementer som inngår i et design og om hvordan forskningsetikk konstituerer og regulerer forskning
- Ha kunnskap om forskningens egenart og samfunnsmessige rolle
Ferdigheter:
- Kunne bruke og begrunne relevante forskningsmetoder og forskningsetiske prinsipp på en selvstendig måte i utarbeidelsen av forskningsdesignet for masteroppgaven
- Kunne analysere og vurdere vitenskapelige publikasjoner knyttet til ulike teoretiske og didaktiske tradisjoner innenfor spesialpedagogikk
Generell kompetanse:
- Kunne analysere og reflektere over fag- og forskningsetiske problemstillinger i eget forskningsarbeid
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Eksamen :Skriftlige oppgaver
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Eksamen: Skriftlig oppgave 1 i kvalitative metoder | 1/2 | 2.5 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Eksamen: Skriftlig oppgave 2 i kvantitative metoder | 1/2 | 2.5 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Eksamensformen er hjemmeeksamen; to individuelle skriftlige oppgaver i hhv kvantitative og kvalitative metoder. Skriftlig oppgave 1, kvalitative metoder Skriftlig oppgave 2, kvantitative metoder. Hver eksamen strekker seg over 2.5 dager. Hver av besvarelsene skal være på 2500 ord +/- 10 %. Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).Studiet er underlagt løpende skikkethetsvurdering (ref. Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning - Lovdata).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Det er obligatoriske arbeidskrav i kvantitative og kvalitative metoder.
Kvantitative metoder: Gruppeoppgave
Kvalitative metoder: Gruppeoppgave
Analyseseminar: Gruppeoppgave kvalitative metoder
Analyseseminar: Gruppeoppgave kvantitative metoder
Arbeidskrav i kvalitative og kvantitative metoder:
Generelle oppgaver knyttet til henholdsvis kvalitative og kvantitative metoder. I oppgavesettet inngår også oppgaver i forskningsetikk. Oppgavene skal besvares i grupper (4-5 studenter), og omfanget for hver av besvarelsene skal være inntil 3000 ord. Vurderingsordningen er godkjent/ikke godkjent.
Det gis veiledning og tilbakemelding på arbeidskravet.
Analyseseminaret:
Analyse av to vitenskapelige artikler. Det skal utarbeides skriftlige grupperapporter på samlet 5000 ord +\- 10 %. Vurderingsordningen er godkjent/ikke godkjent.
Det gis veiledning på arbeidskravet.
Studenter som får en eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet til en ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form. Studenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved innlevering av ny oppgave.
Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Det er obligatorisk tilstedeværelse på samlingene (80%).
Fagperson(er)
Faglærer:
Lars Edvin BruFaglærer:
Hein BerdinesenFaglærer:
Lene VestadFaglærer:
Tarja Irene TikkanenFaglærer:
Marieke Gerdien BruinStudiekoordinator:
Solveig RöwekampArbeidsformer
Emnet er samlingsbasert med nettstøtte og organisert med 2 samlinger a 3 dager på campus. Det legges opp til bruk av varierte arbeidsmåter med ulike former for nettstøtte før, mellom og etter samlingene, inklusiv synkrone nettforelesninger og nettmøter.
Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400-450 timer.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Forskningsmetode og vitenskapsteori (MID400_1) | 15 |
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.