Forskningsmetode og vitenskapsteori (MSP300)

Forskningsmetode og vitenskapsteori omfatter vitenskapsteori, kvalitative og kvantitative metoder og forskningsetikk. I emnet inngår et analyseseminar hvor disse temaene utdypes og knyttes til spesialpedagogisk forskning. I analyseseminaret vil studentene analysere, vurdere og diskutere artikler som er publisert i vitenskaplige tidsskrift.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024

Fakta

Emnekode

MSP300

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet inneholder tre hovedområder: (i) kvalitative metoder, (ii) kvantitative metoder og (iii) forskningsetikk.

I kvalitative metoder legges det vekt på metodologisk grunnlag, metodiske tilnærminger for datagenerering og analyse, for presentasjon og diskusjon av funn og for vurdering av forskningens troverdighet og gyldighet.

I kvantitative metoder legges det vekt på metoder for utvelging, innsamling og analyse av data i tverrsnittsundersøkelser, langsgående undersøkelser og komparative undersøkelser. Vitenskapsteoretiske tema inngår i undervisningen i kvalitative og kvantitative metoder.

Forskningsetikk inngår som et eget tema i emnet. Her legges det vekt på forskningsetiske retningslinjer, inkl. ivaretakelse av personvern, samt forskningsetiske refleksjoner og avveiinger i konkrete forskningsprosjekt.

SPSS og Nvivo inngår i henholdsvis kvantitative metoder og kvalitative metoder. I analyseseminaret er innholdet konsentrert om spesialpedagogikkens forskningstradisjoner, og her inngår analyse og vurdering av vitenskapelige publikasjoner.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

  • Ha inngående kunnskap om forskningsprosesser innen kvalitative og kvantitative metoder og om fagspesifikke forskningstradisjoner
  • Ha inngående kunnskap om kvalitative og kvantitative forskningsdesign, om ulike vitenskapsteoretiske posisjoner, elementer som inngår i et design og om hvordan forskningsetikk konstituerer og regulerer forskning
  • Ha kunnskap om forskningens egenart og samfunnsmessige rolle

Ferdigheter:

  • Kunne bruke og begrunne relevante forskningsmetoder og forskningsetiske prinsipp på en selvstendig måte i utarbeidelsen av forskningsdesignet for masteroppgaven
  • Kunne analysere og vurdere vitenskapelige publikasjoner knyttet til ulike teoretiske og didaktiske tradisjoner innenfor spesialpedagogikk 

Generell kompetanse:

  • Kunne analysere og reflektere over fag- og forskningsetiske problemstillinger i eget forskningsarbeid

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Eksamen :Skriftlige oppgaver

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Eksamen: Skriftlig oppgave 1 i kvalitative metoder 1/2 2.5 Dager Bokstavkarakterer Alle
Eksamen: Skriftlig oppgave 2 i kvantitative metoder 1/2 2.5 Dager Bokstavkarakterer Alle

Eksamensformen er hjemmeeksamen; to individuelle skriftlige oppgaver i hhv kvantitative og kvalitative metoder. Skriftlig oppgave 1, kvalitative metoder Skriftlig oppgave 2, kvantitative metoder. Hver eksamen strekker seg over 2.5 dager. Hver av besvarelsene skal være på 2500 ord +/- 10 %. Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).Studiet er underlagt løpende skikkethetsvurdering (ref. Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning - Lovdata).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Gruppeoppgave kvantitative metoder, Gruppeoppgave kvalitative metoder , Analyseseminar: gruppeoppgave kvantitative metoder, Analyseseminar: gruppeoppgave kvalitative metoder, Obligatorisk oppmøte 80%

Det er obligatoriske arbeidskrav i kvantitative og kvalitative metoder.

Kvantitative metoder: Gruppeoppgave

Kvalitative metoder: Gruppeoppgave

Analyseseminar: Gruppeoppgave kvalitative metoder

Analyseseminar: Gruppeoppgave kvantitative metoder

Arbeidskrav i kvalitative og kvantitative metoder:

Generelle oppgaver knyttet til henholdsvis kvalitative og kvantitative metoder. I oppgavesettet inngår også oppgaver i forskningsetikk. Oppgavene skal besvares i grupper (4-5 studenter), og omfanget for hver av besvarelsene skal være inntil 3000 ord.  Vurderingsordningen er godkjent/ikke godkjent.

Det gis veiledning og tilbakemelding på arbeidskravet.

Analyseseminaret: 

Analyse av to vitenskapelige artikler. Det skal utarbeides skriftlige grupperapporter på samlet 5000 ord +\- 10 %. Vurderingsordningen er godkjent/ikke godkjent.

Det gis veiledning på arbeidskravet.

Studenter som får en eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet til en ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form. Studenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved innlevering av ny oppgave.

Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen.

Det er obligatorisk tilstedeværelse på samlingene (80%).

Fagperson(er)

Faglærer:

Lars Edvin Bru

Faglærer:

Lene Vestad

Studiekoordinator:

Solveig Röwekamp

Arbeidsformer

Emnet er samlingsbasert med nettstøtte og organisert med 2 samlinger a 3 dager på campus. Det legges opp til bruk av varierte arbeidsmåter med ulike former for nettstøtte før, mellom og etter samlingene, inklusiv synkrone nettforelesninger og nettmøter. 

Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400-450 timer.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Forskningsmetode og vitenskapsteori (MID400_1) 15

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.

I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto