Fagdidaktikk informasjonsteknologi og medieproduksjon (PPU330)
Emnet skal kvalifisere studentene for medieundervisning, med hovedvekt på relevante studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram i videregående skole.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
PPU330
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Studentene skal utvikle undervisningskompetanse innenfor mediefaglige emner med hovedfokus på utdanningsprogrammene Medier og kommunikasjon (studieforberedende) og IKT og medieproduksjon (yrkesfaglig) i videregående skole.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter endt emne skal studentene
ha inngående kunnskap om mediefagets og informasjonsteknologiens plass, utbredelse og begrunnelseri skolen
kunne gjøre greie for mål, innhold, metoder, vurderingsformer, læremidler, informasjonsteknologi og produksjonsverktøy i mediefaget
kunne analysere og anvende relevant forskning knyttet til formidling og undervisning av mediefag
ha gode kunnskaper om mediepedagogikkens utvikling i mediesamfunnets ulike faser
ha avansert kunnskap om spesielle utfordringer knyttet til opplæring i informasjonsteknologi og medier i videregående opplæring
Ferdigheter
Etter endt emne skal studentene
kunne analysere gjeldende læreplaner i mediefag i videregående skole
kunne bruke varierte og relevante metoder i medieundervisningen og tilpasse opplæringen elevenes læringstempo, deres interesse for faget og evne til abstrakt tenkning
kunne utvikle teoretiske, analytiske og praktiske undervisningsopplegg tilpasset samfunnets behov for mediekompetanse og mediebransjens krav til arbeidsmåter og produksjonsutstyr
Kunne anvende gjeldende forskrift for vurdering i mediefaget, og kunne reflektere over mediefaglige utfordringer knyttet til vurdering og tilpasset opplæring
Kunne drøfte ulike problemstillinger knyttet til forholdet mellom skolens opplæring, medienes samfunnsrolle og mediene som kommersielle aktører
Generell Kompetanse
Etter endt emne skal studentene
kunne orientere seg i faglitteratur, forholde seg kritisk til og utvikle egen faglig praksis
kunne orientere seg i mediebransjens utvikling, og kunne reflektere over etiske problemstillinger i en globalisert og individualisert mediekultur og hvordan medieundervisningen bør tilpasse seg denne utviklingen
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Oppgave og muntlig vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 45/100 | Bokstavkarakterer | ||
Muntlig vurdering | 55/100 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Omfang på oppgaven: 3500-4000 ord.Varighet på muntlig vurdering: Inntil 30 min.Begge eksamensdeler må være bestått for å få samlet resultat i emnet.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Olav Bjarne HåbergPraksiskoordinator:
Lene Båkind SolliePraksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøArbeidsformer
Emnet har varierte undervisningsformer i klasse, gruppe og individuelt. Refleksjon og integrering av teori og praksis står sentralt.