Informasjonsteknologi og medieproduksjon yrkesdidaktik (PPU340)

Emnet skal kvalifisere studentene for undervisning i IT- og mediefag med hovedvekt på det yrkesfaglige utdanningsprogrammet informasjonsteknologi og medieproduksjon i videregående opplæring.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024

Fakta

Emnekode

PPU340

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Studentene skal utvikle undervisningskompetanse innenfor mediefaglige emner med hovedfokus på utdanningsprogrammene Medier og kommunikasjon (studieforberedende) og Informasjonsteknologi og medieproduksjon (yrkesfaglig) i videregående skole.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter endt emne skal studentene

  • ha inngående kunnskap om mediefagets og informasjonsteknologiens plass, utbredelse og progresjon i skolen
  • kunne gjøre greie for mål, innhold, metoder, vurderingsformer, læremidler, informasjonsteknologi og produksjonsverktøy i mediefaget
  • kunne analysere og anvende relevant forskning knyttet til formidling og undervisning av mediefag
  • ha gode kunnskaper om mediepedagogikkens utvikling i mediesamfunnet
  • ha avansert kunnskap om spesielle utfordringer knyttet til opplæring i informasjonsteknologi og medier i videregående opplæring

Ferdigheter

Etter endt emne skal studentene

  • kunne analysere gjeldende læreplaner i informasjonsteknologi- og mediefag i videregående skole
  • kunne bruke varierte og relevante metoder i undervisningen og tilpasse opplæringen til elevenes læringstempo, deres interesse for faget og evne til abstrakt tenkning
  • kunne utvikle teoretiske, analytiske og praktiske undervisningsopplegg tilpasset samfunnets behov for digital kompetanse og mediebransjens krav til arbeidsmåter og produksjonsteknologi
  • kunne anvende gjeldende forskrift for vurdering i mediefaget, og kunne reflektere over mediefaglige utfordringer knyttet til vurdering og tilpasset opplæring
  • kunne drøfte ulike problemstillinger knyttet til forholdet mellom skolens opplæring, medienes samfunnsrolle og mediene som kommersielle aktører

Generell kompetanse

Etter endt emne skal studentene

  • kunne orientere seg i faglitteratur, forholde seg kritisk til og utvikle egen faglig praksis
  • kunne orientere seg i IT- og mediebransjens utvikling og kunne reflektere over etiske problemstillinger i en globalisert  og medialisert kultur, og hvordan undervisningen bør tilpasse seg denne utviklingen

Forkunnskapskrav

Godkjente forkunnskaper innen det aktuelle yrkesområdet, jf. opptaksreglement for opptak til PPU.

Eksamen / vurdering

Hjemmeoppgave og muntlig eksamen

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Individuell hjemmeoppgave 55/100 Bokstavkarakterer Alle
Muntlig eksamen 45/100 30 Minutter Bokstavkarakterer

Omfang på oppgaven: 3500-4000 ord.Varighet på muntlig vurdering: Inntil 30 min.Begge eksamensdeler må være bestått for å få samlet resultat i emnet.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Olav Bjarne Håberg

Praksiskoordinator:

Lene Båkind Sollie

Praksiskoordinator:

Kristin Henanger Haugen

Studiekoordinator:

Eivind Øvrebø

Arbeidsformer

Emnet har varierte undervisningsformer i klasse, gruppe og individuelt. Refleksjon og integrering av teori og praksis er sentralt.

Praksis

Eget emne. Teori og praksis integreres.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.

I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto