Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1 (PPU733)

Emnet skal kvalifisere studentene for ledelse av læring i historie og ulike samfunnsfag med vekt på ungdomsskolen og den videregående skolen.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024

Fakta

Emnekode

PPU733

Versjon

1

Vekting (stp)

7.5

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Engelsk, Norsk

Innhold

Emnet skal kvalifisere studentene for ledelse av læring i historie og ulike samfunnsfag med hovedfokus på ungdomsskolen og den videregående skolen. Denne delen av emnet vil ha et klart fokus på kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati som er kjerneelementer og sentrale verdier i samfunnsfagene og historie.  Emnet vil kombinere både refleksjon og diskusjon om ulike læringsteorier, undervisningsmetoder og praksis. Gjennom dette emnet skal studentene utvikle evne til å reflektere kritisk over målsettinger, innhold, metoder og læreplaner i samfunnsfagene og historie med et særlig fokus på tema kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne skal studenten

  • ha inngående kunnskap om samfunnsfagets og histories plass, utbredelse, progresjon og begrunnelser med vekt på trinn 8-13 i skolen
  • ha kunnskap og forståelse for samfunnsfagenes og histories mandat og verdigrunnlag med vekt på trinn 8-13 i skolen
  • ha bred kunnskap om arbeidsmetoder (inkludert digitale verktøy) i samfunnsfagene og historie særlig knyttet til kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne kritisk analysere og tolke læreplaner i samfunnsfag med vekt på trinn 8-13 i skolen i lyset av kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati
  • kunne kritisk og selvstendig reflektere over egen praksis knyttet til kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati
  • kunne bruke varierte og relevante metoder i samfunnsfagundervisningen og tilpasse opplæringen i faget særlig knyttet til kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne orientere seg i faglitteratur, forholde seg kritisk og utvikle egen faglig praksis
  • kunne videreutvikle egen kompetanse gjennom å orientere seg i fag- og forskningslitteratur
  • kunne kommunisere faglige problemstillinger til elever, kolleger og foresatte

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Oppgave 1/1 Bokstavkarakterer

Oppgave på 3000 ord (+/- 10%). Oppgaven kan være teoretisk eller empirisk, det vil si at studenten kan velge å drøfte et konkret fagdidaktisk begrep, en fagdidaktisk teori eller en konkret «case» med utgangspunktet i egen praksis og/eller observasjon. Studenten kan også velge å drøfte og analysere en del av en lærebok eller effekter av et konkret undervisningsopplegg utprøvd i praksis.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

80% Deltakelse, Obligatorisk krav

Det er 80 % obligatorisk oppmøte på samlingene i emnet.

Arbeidskravet skal være et refleksjonsnotat (600-800 ord) der studenten skal bruke pensum til å reflektere over lærerens tilrettelegging i klasserommet av viktige begreper i samfunnsfag/historie, f.eks medborgerskap, historiebevissthet og kritisk tenkning. 

Fagperson(er)

Praksiskoordinator:

Lene Båkind Sollie

Praksiskoordinator:

Kristin Henanger Haugen

Studiekoordinator:

Eivind Øvrebø

Arbeidsformer

Forelesninger og seminarer på samlingene og individuelle studier mellom samlingene.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.

I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto