Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1 (PPU733)
Emnet skal kvalifisere studentene for ledelse av læring i historie og ulike samfunnsfag med vekt på ungdomsskolen og den videregående skolen.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
PPU733
Versjon
1
Vekting (stp)
7.5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført emne skal studenten
- ha inngående kunnskap om samfunnsfagets og histories plass, utbredelse, progresjon og begrunnelser med vekt på trinn 8-13 i skolen
- ha kunnskap og forståelse for samfunnsfagenes og histories mandat og verdigrunnlag med vekt på trinn 8-13 i skolen
- ha bred kunnskap om arbeidsmetoder (inkludert digitale verktøy) i samfunnsfagene og historie særlig knyttet til kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
- kunne kritisk analysere og tolke læreplaner i samfunnsfag med vekt på trinn 8-13 i skolen i lyset av kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati
- kunne kritisk og selvstendig reflektere over egen praksis knyttet til kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati
- kunne bruke varierte og relevante metoder i samfunnsfagundervisningen og tilpasse opplæringen i faget særlig knyttet til kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
- kunne orientere seg i faglitteratur, forholde seg kritisk og utvikle egen faglig praksis
- kunne videreutvikle egen kompetanse gjennom å orientere seg i fag- og forskningslitteratur
- kunne kommunisere faglige problemstillinger til elever, kolleger og foresatte
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Oppgave på 3000 ord (+/- 10%). Oppgaven kan være teoretisk eller empirisk, det vil si at studenten kan velge å drøfte et konkret fagdidaktisk begrep, en fagdidaktisk teori eller en konkret «case» med utgangspunktet i egen praksis og/eller observasjon. Studenten kan også velge å drøfte og analysere en del av en lærebok eller effekter av et konkret undervisningsopplegg utprøvd i praksis.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Det er 80 % obligatorisk oppmøte på samlingene i emnet.
Arbeidskravet skal være et refleksjonsnotat (600-800 ord) der studenten skal bruke pensum til å reflektere over lærerens tilrettelegging i klasserommet av viktige begreper i samfunnsfag/historie, f.eks medborgerskap, historiebevissthet og kritisk tenkning.
Fagperson(er)
Praksiskoordinator:
Lene Båkind SollieEmneansvarlig:
Vidar Fagerheim KalsåsPraksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøArbeidsformer
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.