Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 2 (PPU734)

Emnet skal kvalifisere studentene for ledelse av læring i historie og ulike samfunnsfag med vekt på ungdomsskolen og den videregående skolen.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024

Fakta

Emnekode

PPU734

Versjon

1

Vekting (stp)

7.5

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Engelsk, Norsk

Innhold

Emnet skal gi studentene et grunnlag for ledelse av læring i historie og ulike samfunnsfag med hovedvekt på ungdomsskolen og den videregående skolen (trinn 8-13). Denne delen av emnet vil ha et klart fokus på miljøbevissthet, medborgerskap og demokratisk kompetanse som er kjerneelementer og sentrale verdier i samfunnsfagene og historie. Emnet vil kombinere refleksjon og diskusjon om ulike læringsteorier, undervisningsmetoder og praksis. Gjennom dette emnet skal studentene utvikle evne til å reflektere kritisk over målsettinger, innhold, metoder og læreplaner i samfunnsfagene og historie særlig knyttet til tema miljøbevissthet, medborgerskap og demokratisk kompetanse.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne skal studenten

  • ha avansert kunnskap om et bredt repertoar av læringsstrategier og arbeidsmetoder i samfunnsfag og historie  samt læremidler i undervisningen, inkludert digitale læremidler særlig knyttet til miljøbevissthet, medborgerskap og demokratisk kompetanse
  • kunne analysere faglige utfordringer i samfunnsfag og historie knyttet til miljøbevissthet, medborgerskap og demokratisk kompetanse

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne planlegge, gjennomføre og begrunne undervisning i samfunnsfag med og uten teknologiske/digitale hjelpemidler knyttet til kjerneområder som miljøbevissthet, medborgerskap og demokratisk kompetanse

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne reflektere over og kontinuerlig forbedre sin faglige klasseromspraksis og styrke undervisningen i samfunnsfag og historie særlig knyttet til miljøbevissthet, medborgerskap og demokratisk kompetanse
  • kunne analysere og formidle avansert innhold knyttet til miljøbevissthet, medborgerskap og demokratisk kompetanse i samfunnsfag og historie og kunne kommunisere dette til elever og kolleger

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Muntlig fremføring 1/1 30 Minutter Bokstavkarakterer

Muntlig vurdering i inntil 30 minutter.Hver student skal holde en muntlig presentasjon for faglærere på rundt 20 min. Deretter kan oppfølgingsspørsmål stilles. Presentasjonen skal ta utgangspunkt i et utprøvd undervisningsopplegg under en praksisperiode.Det er tillatt med visuelle hjelpemidler (f.eks. PowerPoint, Prezi o.l.) på muntlig vurdering.Det er mulig for studenter som bor langt fra studiestedet å gjennomføre muntlig vurdering via internett etter avtale med faglærere.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

80% oppmøte, Obligatorisk arbeidskrav

Det er 80 % obligatorisk oppmøte på samlingene i emnet for å kunne gå opp til eksamen

Det må også gjennomføres et godkjent arbeidskrav gitt av faglærer for å få gå opp til eksamen. Arbeidskravet er å skrive et refleksjonsnotat på 600-800 ord.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Eivind Øvrebø

Praksiskoordinator:

Lene Båkind Sollie

Praksiskoordinator:

Kristin Henanger Haugen

Arbeidsformer

Forelesninger og seminarer på samlingene og individuelle studier mellom samlingene.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.

I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto