Yrkesdidaktikk helse- og oppvekstfag (PPU760)
Studentene skal utvikle undervisningskompetanse innen helse- og oppvekstfag med hovedfokus på videregående skole.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
PPU760
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal studentene
- ha kjennskap til læreplanene for helse- og oppvekstfag i videregående skole, samt aktuelle forskrifter
- ha kjennskap til prinsippene for spesialundervisning
- ha kjennskap til opplæringskontoret for faget sitt og hvordan det jobber
- ha kjennskap til studietilbud innen helse- og oppvekstfag
- ha kjennskap til overordnet læreplan og fagfornyelsen
Ferdigheter
Etter endt studium skal studentene
- kunne velge ut og vurdere lærestoff, læremidler, arbeidsmåter og vurderingsformer som er aktuelle innenfor helse- og oppvekstfag
- kunne tilpasse lærestoff, læremidler og vurderingsformer til ulike undervisningsnivåer i skolen
- kunne tilpasse lærestoff og undervisningsformer til ulike elevforutsetninger
- kunne foreta yrkesveiledning innen eget programområde
Generell kompetanse
Etter endt studium skal studentene
- kunne begrunne undervisning med grunnlag i læreplanen for helse- og oppvekstfag i videregående skole
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Oppgave og muntlig vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 45/100 | Bokstavkarakterer | ||
Muntlig vurdering | 55/100 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Omfang på oppgaven: 3500 ord +/- 10 prosent.Varighet på muntlig vurdering: Inntil 30 min. Begge eksamensdeler må være bestått for å få samlet resultat i emnet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Torunn EgelandFaglærer:
Rune FrestadPraksiskoordinator:
Lene Båkind SollieStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøPraksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenArbeidsformer
Emnet har varierte undervisningsformer i klasse, gruppe og individuelt på samlingene i tillegg til individuelle studier og nettbasert undervisning mellom samlingene.
Refleksjon og integrering av teori og praksis er sentralt.
Praksis
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.