Yrkesdidaktikk helse- og oppvekstfag (PPU760)

Studentene skal utvikle undervisningskompetanse innen helse- og oppvekstfag med hovedfokus på videregående skole.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024

Fakta

Emnekode

PPU760

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter endt studium skal studentene

  • ha kjennskap til læreplanene for helse- og oppvekstfag i videregående skole, samt aktuelle forskrifter
  • ha kjennskap til prinsippene for spesialundervisning 
  • ha kjennskap til opplæringskontoret for faget sitt og hvordan det jobber
  • ha kjennskap til studietilbud innen helse- og oppvekstfag
  • ha kjennskap til overordnet læreplan og fagfornyelsen

Ferdigheter

Etter endt studium skal studentene

  • kunne velge ut og vurdere lærestoff, læremidler, arbeidsmåter og vurderingsformer som er aktuelle innenfor helse- og oppvekstfag
  • kunne tilpasse lærestoff, læremidler og vurderingsformer til ulike undervisningsnivåer i skolen
  • kunne tilpasse lærestoff og undervisningsformer til ulike elevforutsetninger
  • kunne foreta yrkesveiledning innen eget programområde

Generell kompetanse

Etter endt studium skal studentene

  • kunne begrunne undervisning med grunnlag i læreplanen for helse- og oppvekstfag i videregående skole

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Oppgave og muntlig vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Oppgave 45/100 Bokstavkarakterer
Muntlig vurdering 55/100 30 Minutter Bokstavkarakterer

Omfang på oppgaven: 3500 ord +/- 10 prosent.Varighet på muntlig vurdering: Inntil 30 min. Begge eksamensdeler må være bestått for å få samlet resultat i emnet.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

80% deltakelse
Det er krav 80 % obligatorisk deltakelse på samlingene for å få gå opp til eksamen

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Torunn Egeland

Faglærer:

Rune Frestad

Praksiskoordinator:

Lene Båkind Sollie

Studiekoordinator:

Eivind Øvrebø

Praksiskoordinator:

Kristin Henanger Haugen

Arbeidsformer

Emnet har varierte undervisningsformer i klasse, gruppe og individuelt på samlingene i tillegg til individuelle studier og nettbasert undervisning mellom samlingene.

Refleksjon og integrering av teori og praksis er sentralt. 

Praksis

Eget emne. Teori og praksis skal integreres.

Åpent for

Praktisk- pedagogisk utdanning - samlingsbasert

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.

I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto