Internasjonale humanitære kriser (SAM560)
Emnet er en fordypning i krisehåndtering og legger spesiell vekt på forebygging og respons basert på det såkalte DRR-konseptet.
Emnet vil være spesielt nyttig for studenter som ønsker å lære om eller forberede seg på eventuelle oppdrag i internasjonale humanitære kriser og katastrofer.
Emnet kan være nyttig for studenter som studerer endringsledelse, økonomi, helse- og sosialfag, menneskerettigheter, bærekraftig utvikling, i tillegg til studentene i samfunnssikkerhet og risk governance.
Emnet undervises på engelsk. Dersom det bare er norsktalende studenter, undervises det på norsk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
SAM560
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
Hovedfokus i faget vil være på forebygging og respons i humanitære kriser, og de ulike aktørenes roller i slike operasjoner. Teori om generell krisehåndtering og disaster risk reduction danner grunnlaget for faget.
Kurset vil spesielt legge vekt på følgende:
- Kjennetegn ved internasjonale humanitære kriser og komplekse kriser (utfordringer, aktører og handlingsrom)
- Behovet for å se forebygging, respons og gjenoppbygging i sammenheng
- Det internasjonale og det norske responssystemet sin virkemåte og organisering, med særlig vekt på FN-systemets roller og ansvar
- Ulike gruppers situasjon og roller i store humanitære kriser
- Uønskede konsekvenser av nødhjelp, og hva man kan gjøre for å redusere disse
- Sikkerhetsmessige og politiske sider ved internasjonale humanitære kriser
- Overgangen fra krisesituasjon til gjenoppbygging
Det må være minst 5 oppmeldte studenter, hvis emnet skal arrangeres det aktuelle semesteret.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper:
Studenten skal ha kunnskap om:
- sentrale kjennetegn ved internasjonale humanitære kriser, inkludert komplekse kriser
- det nasjonale og det internasjonale humanitære responssystemets virkemåte og organisering
- ansvar i forhold til forebygging, forberedelse og håndtering av humanitære kriser med spesiell vekt på Disaster Risk Reduction (DRR) konseptet
- spesielle utfordringer personell som arbeider i slike kriser vil møte
- dilemmaer i den humanitære responsen
- forholdet mellom nødhjelp og utvikling i disaster risk reduction
Ferdigheter:
Studenten skal kunne:
- analysere internasjonale humanitære kriser
- vurdere relevant forebygging, respons og ulike typer intervensjoner
- se krisehåndtering i sammenheng med ansvarsforhold og samstyring
Generell kompetanse:
Studenten skal:
- ha en generell kompetanse i forhold til internasjonale humanitære kriser, inkludert komplekse kriser
- ha kompetanse om særlige utfordringer og dilemmaer man støter på i forebygging og respons
- kunne gi en bred oversikt over ulike rammeverk for disaster risk reduction, ansvarsforhold og samstyring, samt særlige utfordringer og dilemma i internasjonale humanitære kriser
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 30 Timer | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Skriftlig gruppearbeid (3-4 studenter pr gruppe) må være bestått.
Case study oppgaver må være fullført.
Gjennomføring av FNs nettbaserte sikkerhetskurs for humanitært arbeid i felt. Kurset tar vanligvis 3-4 timer og gir kursbevis.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Kristin Sørung ScharffscherInstituttleder:
Tore MarkesetArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Internasjonale humanitære kriser (MSA270_1) | 10 |