Granskingsmetodikk (SAM600)
Emnet gir en innføring i hvordan ulykker granskes, med spesielt fokus på ulykkesteori og metodikk for ulykkesgransking.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
SAM600
Versjon
1
Vekting (Sp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap om:
- Ulykkesmodeller og teorier om årsaker til ulykker.
- Granskingsprosessen og gjennomføring av ulykkesgranskinger.
- Analysemetoder som er vanlig å benytte i granskinger.
- Ulykkesgranskingens rolle i sikkerhetsarbeidet og hvordan granskinger kan bidra til økt sikkerhet gjennom læring.
Ferdigheter:
- Kunne vurdere sterke og svake sider ved ulike ulykkesmodeller og teorier om årsaker til ulykker, samt vanlige analysemetoder til bruk i granskinger.
- Kunne bruke disse modellene, teoriene og metodene til å forstå ulykkesgranskinger og løse granskingsrelaterte problemstillinger.
Generell kompetanse:
- Kunne analysere hvordan ulykkesmodeller og -teorier påvirker granskingsprosessen og konklusjoner om årsak til ulykker.
- Kunne analysere hvordan utfordringer ved gjennomføring av ulykkesgranskinger påvirker granskingsprosessen.
- Kunne kommunisere skriftlig og muntlig om granskingsrelaterte problemstillinger, analyser og konklusjoner.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Prosjektoppgave og muntlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Prosjektoppgave | 1/2 | Bokstavkarakterer | ||
Muntlig eksamen | 1/2 | Bokstavkarakterer |
Både prosjektoppgave og muntlig eksamen vurderes med graderte karakterer (A-F). Hver av delene teller 50 % av sluttkarakter og må begge være bestått for å få karakter i emnet.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Morten SommerInstituttleder:
Tore MarkesetArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Granskingsmetodikk (MTS110_1) | 10 |
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.