Norsk som andrespråk – Emne 1 (VNA101)

Emnet er et basisemne som gir studenten en grunnleggende kompetanse i fagfeltet norsk som andrespråk gjennom både teoretiske, didaktiske og praktiske innganger. Sentralt i emnet er forskningsbaserte prinsipper for hvordan andrespråksutvikling foregår, ulike perspektiver på flerspråklighet på samfunns- og individnivå samt framveksten av fagfeltet norsk som andrespråk.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024

Fakta

Emnekode

VNA101

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet gir studenten en grunnleggende kompetanse i fagfeltet norsk som andrespråk gjennom både teoretiske, didaktiske og praktiske innganger. Sentralt i emnet er forskningsbaserte prinsipper for hvordan andrespråksutvikling foregår, ulike perspektiver på flerspråklighet på samfunns- og individnivå samt framveksten av fagfeltet norsk som andrespråk. Til sammen vil disse inngangene berøre sentrale temaer innen andrespråksfeltet, som sammenhengen mellom språk og identitet, investering, ulike perspektiver på flerspråklighet, og hvordan flerspråklighet kan betraktes som en ressurs. Disse perspektivene vil danne utgangspunkt for et annet sentralt tema i emnet, nemlig arbeid med innlærertekster. Gjennom praktiske tilnærminger til ulike typer innlærertekster vil studentene på VNA101 få innsikt i teorier om mellomspråk, norsk språkstruktur, ordlæring samt kontrastiv grammatikk. Dette er perspektiver som til sammen vil tydeliggjøre hva som er spesielt utfordrende med å lære norsk som andrespråk, og gjennom dette arbeidet vil studenten få konkrete verktøy for å analysere innlærertekster. Emnet vil også ta opp betydningen av skriftkyndighetsbakgrunn for tilrettelegging av opplæring for voksne innlærere. Gjennom emnet vil studentene erverve kunnskap om feltet som er nødvendig for å gå videre på VNA102.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten har:

  • meget god kunnskap om sentrale kjennetegn ved andrespråkslæring og flerspråklighetsutvikling, både på individ- og samfunnsnivå
  • oversikt over fremveksten av andrespråksforskning, både internasjonalt og nasjonalt
  • god kunnskap om innlærertekster og mellomspråksteori
  • innsikt i sentrale aspekter ved norsk språkstruktur samt noe kunnskap om språkstrukturelle trekk ved noen store innvandrerspråk
  • kunnskap om ordlæring i et andrespråksperspektiv
  • kunnskap om betydningen av innlærerens skriftkyndighetsbakgrunn for tilrettelegging av opplæring i norsk

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • analysere innlærertekster på ulike nivå
  • sammenlikne norsk språkstruktur med språkstrukturen til noen store innvandrerspråk
  • vurdere hvordan ulike voksne innlærere vil trenge ulik inngang til andrespråkslæring
  • redegjøre for hva som kan være utfordrende med å lære norsk som andrespråk
  • kan sammenligne språkstrukturelle trekk i noen store innvandrerspråk med språkstrukturelle trekk i norsk
  • reflektere over faktorer som har betydning for tilrettelegging av opplæring i norsk for voksne innlærere

Generelle kompetanser

Kandidaten kan bruke faglig begreper for å snakke om og begrunne didaktiske valg som gjelder voksne innlæreres språkutvikling i norsk som andrespråk.

Kandidaten kan reflektere over språkmøtets og læringsoppgavens diversitet og anerkjenne utfordringer samt løfte fram og ta i bruk innlærerens ressurser og språklige repertoar.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Muntlig eksamen 1/1 30 Minutter Bokstavkarakterer

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Analyse av innlærertekst, Skriftlig individuell tekst, Kollegadeling og erfaringsutveksling
  • Analyse av innlærertekst: Studenten skal gjøre en analyse av en gitt innlærertekst. Det er ingen nedre ordgrense for arbeidskravet, men det er en forventning at studenten aktiverer pensum (eller annen aktuell faglitteratur), og at studenten tar i bruk konvensjoner for føring av litteraturhenvisninger i tråd med APA7.
  • Skriftlig individuell tekst om et gitt tema.
  • Kollegadeling og påfølgende erfaringsutveksling om et gitt tema

Arbeidskravene vurderes som godkjent / ikke godkjent. Studenter som ikke får arbeidskravet godkjent på første forsøk, har mulighet til å levere arbeidskravet én ytterligere gang.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Kjetil Endresen

Arbeidsformer

Arbeidsformer er gruppediskusjoner og plenumsdiskusjoner, omvendt undervisning og bruk av digitale ressurser som forberedelse til og oppfølging av læringsøkter og forskningsbaserte undervisningsøkter.

Fysiske samlinger

Det vil være to fysiske samlinger hvert semester, én ved semesterets oppstart og en i andre halvdel av semesteret. Den første vil gå over tre dager. Den andre samlingen vil gå over to dager.

Nettbasert undervisning

Gjennom hele semesteret vil det være en eller to arbeidsøkter á 2 undervisningstimer på ettermiddags-/kveldstid) per uke: I perioder vil det være to arbeidsøkter og i perioder vil det være én arbeidsøkt.

Digital ressurspakke

En digital ressurspakke vil utarbeides. Den digitale ressurspakken vil inneholde lenker til eksisterende nettressurser, men det vil også utvikles filmer og annet støttemateriell som for eksempel kan brukes som utgangspunkt for omvendt undervisning og for gruppediskusjoner.

Åpent for

Norsk som andrespråk for lærere i voksenopplæringen

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto