Prinsipper for engasjerende tekstarbeid (VPET200)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
VPET200
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Studiet har som ambisjon å styrke grunnskolelæreres lese- og skriveundervisning gjennom å fokusere på teorier om motivasjon og engasjement, samt på prinsipper om engasjerende undervisning. Målet er å styrke lærernes forutsetninger for å kunne planlegge og gjennomføre engasjerende tekstarbeid i undervisningen. Undervisningen baserer seg på teorier om motivasjon og engasjement og setter disse i sammenheng med didaktisk forskning på lesing, skriving og muntlighet fra ulike fag og ulike trinn i grunnskolen. Analyser av undervisningseksempler i lys av teori er en viktig del av emnet.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
-
Har inngående kunnskap om utvalgte engasjements- og motivasjonsteorier
-
Har forskningsbasert kunnskap om forutsetninger for engasjert tekstarbeid
-
Kan analysere lese- og skrivepraksiser i lys av engasjements- og motivasjonsteori
Ferdigheter:
-
Kan omforme forskningsbasert kunnskap til praktisk, relevant og engasjerende lese- og skriveopplæring
-
Kan analysere og forholde seg kritisk til ulike praksiseksempler i faglige diskusjoner
Generell kompetanse:
-
Kan reflektere over egen undervisningspraksis i lys av teori og forskning
-
Kan bidra til nytenkning om engasjerende tekstarbeid på egen skole
Forkunnskapskrav
Godkjent lærerutdanning. Det forutsettes at søker er ansatt i skolen slik at det er mulig å gjøre utprøvinger i praksis.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig forhåndsinnspilt digital presentasjon | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Aslaug Fodstad GourvennecEmneansvarlig:
Aline Alves-WoldArbeidsformer
Under samlingene vil studentene delta i forelesninger og gruppearbeid. Mellom samlingene vil det være to obligatoriske arbeidskrav. Det første arbeidskravet er en refleksjonslogg på 300- 500 ord. Det andre arbeidskravet er en skriftlig oppgave på ca. 1500 ord