Lese- og skrivevansker i sakkyndighetsarbeid – videreutdanning for PPT (VSS210)
Studiet er videreutdanning for ansatte i PPT.
Studiet er gratis, studentene betaler kun semesteravgift.
Emnet administreres av Nasjonalt lesesenter.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026
Emnekode
VSS210
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Studiet «Lese- og skrivevansker i sakkyndighetsarbeid» knytter sammen problemstillinger og erfaringer fra sakkyndighetsarbeid med ny kunnskap om lese- og skrivevansker. I studiet anvendes denne kunnskapen til å analysere og reflektere over sakkyndighetsarbeid, utredninger og tiltak på individ- og systemnivå. Studiet vektlegger case-arbeid. Det innebærer at studentene må ha med en utvalgt case; en elev som er henvist PPT for utredning av lese- og skrivevansker. Både forelesninger og arbeid med case vil knyttes til ulike sider ved sakkyndighets- og systemarbeid. Studiet er forankret i nyere forskning og er på masternivå.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har
-
inngående kunnskap om lese- og skrivevansker og tiltak
-
avansert kunnskap om utredning av lese- og skrivevansker og kartleggingsverktøy/tester som kan benyttes i utredningen
-
avansert kunnskap om tolkning og sammenholding av testresultater fra utredning av lese- og skrivevansker, og kunne holde resultatene opp mot utredning på andre områder
Ferdigheter
Kandidaten kan
-
administrere normative tester og dynamiske prøver og tolke og sammenholde resultat fra ulike testbatterier til bruk i utredning av lese- og skrivevansker
-
analysere og bruke testresultat i en sakkyndig vurdering av elevens opplæringsbehov og rett til spesialundervisning etter Opplæringsloven § 5.1
-
anvende kunnskap om forskningsbaserte tiltak og tilpasse disse individuelt basert på utredningsresultat og dialogbasert utprøving
Generell kompetanse
Kandidaten kan
-
bruke kunnskaper og ferdigheter om lese- og skrivevansker i eget sakkyndighetsarbeid, bidra i andres sakkyndighetsarbeid og i tverrfaglig samarbeid
-
veilede og bidra til kompetanseutvikling i samarbeid mellom skole og PPT, både i enkeltsaker og i systemarbeid
Forkunnskapskrav
Minimum 1 års erfaring fra PPT som pedagogisk-psykologisk rådgiver, eller spesialpedagog. Studenten må være ansatt i PPT i hele studieperioden.
Anbefalte forkunnskaper
Kjennskap til:
• Høien, T., & Lundberg, I. (2012). Dysleksi: fra teori til praksis Dysleksi: fra teori til praksis. Gyldendal, Oslo
• Meld. St. 6 (2019-2020) Tett på - tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 10 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Individuell hjemmeeksamen basert på valgt case. I eksamensbesvarelsen skal studenten bruke teksten fra arbeidskrav 2 og drøfte erfaringer fra utprøvd tiltak i lys av forskning og teori, slik at det blir en fagtekst på 3500 ord (+/-) 10%. Studenten har krav på en skriftlig veiledning.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatorisk tilstedeværelse i fysisk undervisning og deltakelse på nettmøter (80%).
Arbeidskrav 1: Godkjent Logos-sertifisering* (*Studenter som kan dokumentere tidligere Logos-sertifisering, er fritatt dette arbeidskravet.)
Arbeidskrav 2: Individuell skriftlig fagtekst. Omfang: 2000 ord (+/- 10%).
Arbeidskrav 3: Individuell skriftlig beskrivelse av utprøving av tiltak basert på valgt case. Omfang: 1000 ord (+/- 10%).
Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), §3-8.
Fagperson(er)
Faglærer:
Maya Dybvig JonerStudiekoordinator:
Nils-Petter Bjerkelund OlsenStudiekoordinator:
Ellen RafosEmneansvarlig:
Åse Kathrine GjestsenArbeidsformer
Emnet er et samlings- og nettbasert deltidsstudium på 15 studiepoeng. I dette inngår deltakelse på fysiske samlinger og nettmøter i grupper, forberedelse og etterarbeid, arbeidskrav, eget arbeid med pensumlitteratur, Logos-sertifisering og hjemmeeksamen. De fleste samlingene vil foregå digitalt, men det må påberegnes minimum en fysisk samling. Samlingene vil bestå av forelesninger, refleksjon i grupper og omvendt undervisning. Canvas brukes som plattform for kommunikasjon, digitale samlinger og nettmøter.
I nettmøtene står arbeid med casedrøftinger sentralt. Det forutsettes derfor at studentene har valgt en elev som er henvist PPT for utredning av lese- og skrivevansker. Casen skal anonymiseres og brukes som grunnlag for drøftinger på nettmøter, i arbeidskrav og eksamenstekst.
Praksis
Det vil ikke være praksis, da studentene allerede er ansatte i PPT.
Åpent for
Ikke åpent for privatister.
Det vil ikke være praksis, da studentene allerede er ansatte i PPT.